FPF:UHV00021 History of Modern Art - Course Information
UHV00021 History of Modern Art
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2023
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Marian Hochel, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Marian Hochel, Ph.D.
Institute of Historical Sciences – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Timetable
- Tue 11:25–13:00 M13
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- History (programme FPF, B7105 HiVe)
- History - Museology (programme FPF, B7105 HiVe)
- History - Preservation of Monuments (programme FPF, B7105 HiVe)
- Cultural dramaturgy with the focus on theatre (programme FPF, B8203 DrUm)
- Museology in combination with another discipline (programme FPF, B6107 HuSt)
- Course objectives
- The course focuses on the issue of art from the mid-18th century to the mid-20th century. In instructed lectures, the student is guided to understand the meaning of the internal periodization of this bicentennial development (from external, political and social history related to pre-revolutionary France on the one hand and post-war times on the other imaginary timeline): revolutionary, imperial and restaurant France as politicization of culture and the connection of political and cultural claims (representation), nationalism in Germany and Central Europe, Catholicism and the issue of the human individual - Romanticism to the middle of the 19th century, Biedermeier as a path of Central Europe to the artistic specificity of the "pre-March" period; a period involving art cultivated mainly in academies in European capitals and representing specific offshoots of the international historicist style of the 19th century; the period of "isms" as a reaction to academicism in painting and sculpture of the second half of the 19th century; Art Nouveau - unity in a multitude of intellectual approaches and artistic practices; the concept of the (leftist) avant-garde - between Russia and Paris: futurism, fauvism, cubism, expressionist and classicist tendencies in European art culture of the mid-20th century, "art in the time of consumption" (golden sixties).
- Learning outcomes
- After completing the course, the student will be able to:
- explain the development of art from the mid-18th century to the mid-20th century in relation to social and political events;
- analyze art styles through selected works of art created by significant authors. - Syllabus
- 1. Baroque heritage: baroque classicism, enlightenment classicism.
2. Classicism and Empire style.
3. Romanticism and Biedermeier. The beginnings of plein air in landscape.
4. Historicism and academicism.
5. Realism.
6. Impressionism, neo-impressionism, post-impressionism.
7. Art Nouveau - vital art.
8. Starting points of the 20th century: cubism and futurism.
9. Art before the First World War: -isms and the concept of the avant-garde.
10. Figurative art of the avant-garde and surreal art worlds: expressionism, surrealism.
11. Art informal and geometric abstraction.
12. Relaxed modernity after the Second World War - art in the age of consumption.
13. Art and function: architecture and design.
- 1. Baroque heritage: baroque classicism, enlightenment classicism.
- Literature
- required literature
- Gombrich, E. H.: Příběh umění, Praha 1997.
- Huyghe, R. (ed.): Umění nové doby, Praha 1974.
- Blažíčková-Horová, N. – Petrasová, T. – Lorenzová, H. a kol.: Dějiny českého výtvarného umění III, 1780/1890, 2 svazky, Praha 2001.
- Nešlehová, M. – Lahoda, V. a kol.: Dějiny českého výtvarného umění IV, 1890/1938, 2 svazky, Praha 1998.
- Bregantová, P. – Švácha, R. – Platovská, M. a kol.: Dějiny českého výtvarného umění V, 1939/1958, Praha 2005.
- Bregantová, P. – Švácha, R. – Platovská, M. a kol.: Dějiny českého výtvarného umění VI, 1958/2000, 2 svazky, Praha 2007.
- recommended literature
- Prahl, R. – Hojda, Z.: Mezi časy: kultura a umění v českých zemích kolem roku 1800, Praha 2000.
- Starobinski, J.: Symboly rozumu: proměny umění a revoluce, Brno 2003.
- Kräftner, J. – Vondráček, R.: Klasicismus a biedermeier: z knížecích lichtenštejnských sbírek, Praha 2010.
- Hochel, M. – Pavlíková, M.: Třináctá komnata Napoleonova. Obraz Napoleona Bonaparta v mobiliárních fondech Národního památkového ústavu, Praha 2017.
- Hochel, M. – Pavlíková, M.: Zrcadlo moci. Pilíře moci Napoleona Bonaparta ve vizuálním umění, Praha 2018.
- Petrasová, T. – Lorenzová, H. (eds.): Biedermeier v českých zemích, Praha 2004.
- Vondráček, R. (ed.): Biedermeier: umění a kultura v českých zemích 1814–1848, Praha 2008.
- Noble, I. – Hanuš, J. a kol.: Křesťanství a romantismus, Brno 2011.
- Beňová, K. (ed.): Z akademie do přírody. Podoby krajinomalby ve střední Evropě 1860-1890, Brno - Plzeň [2018].
- Walther, Ingo F. (ed.): Impresionismus, [Praha] 2008.
- Fahr-Beckerová, G.: Secese, Praha 1998.
- Fronek, J. – Vlčková, L. – Vondráček, R.: Secese - vitální umění 1900: ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze, Arbor Vitae, 2013.
- Pelánová, A.: Výtvarné avantgardy 20. století, Praha 2010.
- Bernardová, E.: Moderní umění 1905–1945, Praha 2000.
- Bertens, H. – Natoli, J.: Encyklopedie postmodernismu, Brno 2005.
- Blažíček, O. J. – Kropáček, J.: Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění, Praha 2013.
- Baleka, J.: Výtvarné umění: výkladový slovník: malířství, sochařství, grafika, Praha 1997.
- Kratochvíl, P. (ed.): Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada: Architektura, Praha 2009.
- Mráz, B. – Mrázková, M.: Encyklopedie světového malířství, Praha 1988.
- Teaching methods
- lectures, class discussion
- Assessment methods
- oral exam, attendance (75%)
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2023, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2023/UHV00021