UIN3035 Výp. geometrie a počítačová grafika II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2024
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Luděk Cienciala, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Luděk Cienciala, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Luděk Cienciala, Ph.D.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Čt 8:05–9:40 232
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UIN3035/A: Čt 9:45–11:20 B3b, L. Cienciala
Předpoklady
Počítačová grafika ve 2D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Návaznost na předmět Výpočetní geometrie a počítačová grafika I. Obsahem předmětu je počítačová grafika ve 3D, základní algoritmy, základy geomterie využívané v počítačové grafice.
Osnova
  • 1. Základy prostorové grafiky - Stavební kameny hraniční reprezentace: polygonální reprezentace - zmenšování počtu trojúhelníků, vyjádření a základní vlastnosti parametrických ploch - Beziérovy plochy, B - spline plochy, sada obrysů rovnoběžných řezech - reprezentace kontur, implicitní plochy - implicitní funkce, směšovací funkce a koeficient ci, zobrazování implicitních ploch.

    2. Reprezentace těles: hraniční reprezentace těles - vrcholy, hrany a stěny, hranová reprezentace, jednoduchá plošková reprezentace, strukturovaná plošková reprezentace, šablonování - přímkové plochy, rotační šablonování, vyčíslení obsazenosti prostoru a oktalové stromy, konstruktivní geometrie těles - CSG primitiva, převod CSG stromu do jiných reprezentací.

    3. Objemová reprezentace těles a vícerozměrná data: mřížky - dimenzionalita domény a typ vzorků, rozlišení dat, trojrozměrné objekty a data v diskrétní mřížce - základní objemové elementy (voxel a buňka), topologie, digitální topologie a spojitost, vícerozměrná data a neskalární vzorky, převod trojrozměrných objemových dat na trojúhelníky - algoritmus Marching Cubes, algoritmus Marching Tetrahedra, algoritmus Dividing Cubes.

    4. Procedurální modelování: fraktální geometrie - fraktální dimenze, fraktál, lineární deterministické fraktály, statistické fraktály, statistické fraktály ve vyšších dimenzí, obrysy pobřeží, hory, oblaka, kameny a fraktální planety, systémy částic.

    5. Promítání: rovnoběžné promítání, středové promítání, pohledový objem, pohledové transformace.

    6. Světlo: teorie světla, osvětlovací model - fyzikálně založené osvětlovací modely, empirické osvětlovací modely, lom světla, osvětlení v objemové reprezentaci a systémech částic - odvození integrálu pro zobrazování objemů, světelné zdroje - bodový zdroj, zdroj rovnoběžného světla, plošný zdroj, reflktor, tabulka, obloha, stínování - konstantní stínování, Gouraudovo stínování, Phongovo stínování.

    7. Řešení viditelnosti: předzpracování dat, liniové algoritmy viditelnosti, rastrové algoritmy viditelnosti - paměť hloubky, řádková paměť hloubky, malířův algoritmus, dělení obrazovky, zobrazování prostorových grafů, zobrazování objemů, - metody nehledající povrch, jednoduché zobrazení povrchu, zobrazení povrchu normálou.

    8. Stíny - dělení povrchu, stínové těleso, stínová paměť hloubky.
Literatura
    doporučená literatura
  • Klawonn, F. Introduction to Computer Graphics: Using Java 2D and 3D. Springer, 2012. ISBN 9781447127321. info
  • Sarfraz, M. Interactive Curve Modeling: With Applications to Computer Graphics, Vision and Image Processing. Springer, 2010. ISBN 9781849966634. info
  • Mark de Berg a kol. Computational Geometry: Algorithms and Applications. Springer, 2008. ISBN 9783540779735. info
  • Agoston, K., M. Computer Graphics and Geometric Modelling: Implementation & Algorithms. Springer, 2005. ISBN 9781852338183. info
  • Egerton, P. A., Hall, W. S. Computer Graphics - Mathematical first steps. Pearson Education, 1999. info
  • ŽÁRA, J., BENEŠ, B., FENKEL, P. Moderní počítačová grafika. Brno Computer Press, 1998. ISBN 80-7226-049-9. info
  • Hudec, J. Algoritmy počítačové grafiky. Praha, ČVUT, 1997. info
  • Granát, L., Selechovský, H. Počítačová grafika. Praha, ČVUT, 1995. info
  • Drs, L., Ježek, F., Novák, J. Počítačová grafika. Praha, ČVUT, 1995. info
  • Sobota, B. Počítačová grafika a jazyk C. České Budějovice, KOOP, 1995. info
  • Žára, J., Sochor, J. Algoritmy počítačové grafiky. ČVUT Praha, 1993. info
  • Skála, V. Světlo, barvy a barevné systémy v počítačové grafice. Praha, ČVUT, 1993. info
  • Drdla, J. Metody modelování křivek a ploch v počítačové geometrii. Olomouc, UP, 1992. info
  • Slavík, P. Metody zpracování grafické informace. Praha, ČVUT, 1992. info
  • Poláček, J., Ježek, G., Kopincová, E. Počítačová grafika. Praha, 1991. info
  • Heinz-Otto Leitgen, Peter H. Richter. The Beauty of Fractals. Springer, 1986. ISBN 9783540158516. info
  • Drs, L. Plochy ve výpočetní technice. Praha, ČVUT, 1984. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s analýzou videozáznamu
Metody hodnocení
Zkouška
Informace učitele
Informace týkající se podmínek udělení zápočtu:
- Student prezenčního studia píše v rámci cvičení dva zápočtové testy bodované maximálně 30 body za každý test.
o 1. test se skládá ze 3 částí:
- Část teoretická (10 bodů)
- Část početní (10 bodů)
- Část praktická (10 bodů)
o 2. test se skládá ze 2 částí:
- Část teoretická (20 bodů)
- Část praktická (10 bodů)
o Nutnou podmínkou pro možnost vykonání testu je přihlášení na příslušný termín konání zápočtového testu na stránkách: http://axpsu.fpf.slu.cz/~cie10ui/index.php.
- V rámci semestru mohou studenti získat prémiové body (maximálně však 10 bodů) za odevzdání praktické úlohy v den konání cvičení, na kterém byla úloha zadána nebo za řešení složitější početní úlohy.
- Každý student zpracovává zadaný projekt, který je ohodnocen maximálně 30 body.
o Odevzdání projektu je nutnou podmínkou pro udělení zápočtu.
o Na vybraný projekt se mohou přihlásit nejvýše dva studenti prezenčního studia druhý týden příslušného semestru akademického roku a to na stránkách:
http://axpsu.fpf.slu.cz/~cie10ui/index.php.
o Nejzazší termín odevzdání projektu je zápočtový týden příslušného semestru. Za každý další započatý týden se maximální počet bodů, které student může za projekt získat, snižuje o 50 procent.
o Součástí projektu je i uživatelská příručka, kde jsou popsány použité postupy, algoritmy.
- Pro udělení zápočtu je nutné celkem získat (2 testy + projekt) 55 bodů.
Informace týkající se zkoušky:
- Ze zkouškové písemky je možné získat 70 bodů.
o Pro úspěšné vykonání je potřeba získat minimálně 35 bodů.
- Známka je stanovena součtem bodů za zkoušku a bodů, které student získal v rámci semestru.
- Stupnice:
Hodnocení Body
A 160 147
B 146 133
C 132 119
D 118 105
E 104 91
F 90 0
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2024/UIN3035