ARTKSPBP60 Teorie barev II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Kristína Pupáková (přednášející)
MgA. Kristína Pupáková (cvičící)
Garance
MgA. Kristína Pupáková
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět tematizuje pojímání jednoho z nejběžnějších fenoménů zrakové zkušenosti – barvy. Seznamuje studenty s dějinami zkoumání otázky o podstatě barvy v kontextu vědeckých teorií tak, jak formovaly současné myšlení. Disciplína poskytuje prostor pro rozvoj, učí hledat vizuální klíče a nacházet neobvyklá novátorská řešení nastolených problémů v percepci barev v kompozici vyprávění. Orientuje se také na rozvoj kreativního myšlení v oblasti audiovizuální tvorby formou analýz a tvorbou audiovizuálních výstupů vázaných na teorii barev. Nahlíží na vztah psychologie, narativnosti, vizuality a významu.
Osnova
  • 1. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Ingmar Bergman – Šepoty a výkřiky (1972); 2. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. George Lucas – Star Wars: Epizoda IV – Nová naděje (1977) 3. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Francis Ford Coppola – Kmotr (1972) 4. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Quentin Tarantino – Kill Bill (2003) 5. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Andrea Arnold – Fish Tank (2009) 6. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci 7. Příprava námětu a scénáře pro filmové dílo s ohledem na využití principů teorie barev. 8. Příprava storyboardu pro filmové dílo s ohledem na využití principů teorie barev. 9.–10. Konzultace storyboardu filmového díla s ohledem na využití principů teorie barev. 11. Konzultace nad výstupy. 13. Prezentace výstupů.
Literatura
    povinná literatura
  • BLOCK, B. A. Visual story. London: Focal Press, 2007.
  • HULKE, W. M. Praktická kniha o barvách. Olomouc: Fontána, 2005.
  • PARRAMÓN, J. M. Teorie barev. Praha: Svojtka a Vašut, 1998.
    doporučená literatura
  • SCHILLINGOVI, I. a G. Symbolická řeč barev. Olomouc: Dobra a Fontána, 1999.
  • STEINER, Rudolf. Tajemství barev. Hranice: Fabula, 2011.
  • HRADISKÁ, E. – LETOVANCOVÁ, E. Psychológia marketingovej komunikácie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005.
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha, 2004
  • BELLANTONI, Patti. If it's purple, someone's gonna die: the power of color in visual storytelling. New York: Focal Press, 2013.
  • VYSEKALOVÁ, J. – MIKEŠ, J. Reklama: Jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2007.
  • DÉMUTH, A. Čo je to farba? Bratislava: IRIS, 2005.
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
Vytvoření audiovizuálního díla, které je vázáno svým obsahem na teorii barev.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/ARTKSPBP60