UCJITBK343 Italský jazykový seminář 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
8h/s/sem. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na Italský jazykový seminář l. V této fázi je při četbě a rozboru italského textu pozornost soustředěna spíše do oblasti funkční syntaxe v širším slova smyslu se zaměřením na tendence k neslovesnému vyjadřování v italštině, do oblasti modální výstavby věty a na otázky informativní struktury italské výpovědi. Cílem semináře je vedle hlubšího a syntetizujícího pohledu na jazykový systém italštiny i snadnější orientace v textu spojená s rozšiřováním slovní zásoby. Rozebíraný text je obsahově volen tak, aby doplňoval poznatky v oblasti reálií Itálie. Italský jazykový seminář 1 a Italský jazykový seminář 2 jsou svou náplní koncipovány tak, aby byly studentovi nápomocny jako první fáze přípravy na SZZ.
Výstupy z učení
Hubší a syntetizující pohledu na jazykový systém italštiny, snadnější orientace v rozsáhlejším italsky psaném textu, rozšiřování slovní zásob. Doplnění poznatky v oblasti reálií Itálie vytváří mezipředmětovou vazbu na další předměty programu. Italský jazykový seminář 1 a Italský jazykový seminář 2 jsou svou náplní koncipovány jako první fáze přípravy na SZZ.
Osnova
  • Náplň předmětu tvoří soubor textů k analýze 1. Buzzati, D. Il deserto dei Tartari. Milano: Mondadori, 1995. S. 57-77. 2. Moravia, A. Gli indifferenti. Milano: Tascabili Bompiani, 1992. S. 5-23. 3. Sciascia, L. Il giorno della civetta. Milano: Adelphi, 1993. S. 9-35. 4. Di Lampedusa, T. Il gattopardo. Milano: Feltrinelli, 1993. S. 31-47. 5. Yourcenar, M. Memorie di Adriano. Torino: Einaudi. 2002. s. 240-241.
Literatura
    povinná literatura
  • Dardano, M., Trifone, P. Grammatica italiana con nozioni di linguistica. Bologna: Zanichelli 1995. Serianni, L. Grammatica italiana. Italiano comune e lingua letteraria. Torino: UTET, 1991.
  • Klímová, E. Manuale di morfologia italiana II. Opava.
    neurčeno
  • Klímová, E. Manuale di morfologia italiana I. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2007. Dardano, M., Trifone, P. Grammatica italiana con nozioni di linguistica. Bologna: Zanichelli, 1995.
Výukové metody
Seminář
Metody hodnocení
písemná zkouška
Vyučovací jazyk
Italština
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 8h/s/sem.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.