UCJCN081 Analýza cizojazyčné učebnice (němčina)

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2007
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stručná anotace předmětu: Studenti se na přednáškách seznámí s historickým vývojem učebnic cizích jazyků. Budou uvedeni do problematiky metod hodnocení a vyběru učebnice vhodné pro danou cílovou skupinu. Dostane se jim výkladu o analýze současné učebnice cizího jazyka, dále se seznámí s různými katalogy kritérií pro kritické hodnocení učebnic i jejich částí. V seminářích budou studenti hodnotit jednotlivé komponenty učebnic a učebnicových souborů a seznámí se rovněž s internetovou podporou učebnic. Posluchači se zaměří na vhodnost a obtížnost textů, nahrávek, obrazových a grafických prvků a na soubory cvičení. Součástí semináře je praktické ověření hodnocení učebnice v mikrovýstupech, při nichž se získá zpětná vazba pro následné hodnocení. Sylabus k přednášce 1. Vývoj role učebnice v dějinách a v současnosti 2. Učebnice jako zdroj prezentačních materiálů 3. Učebnice jako zdroj učebních aktivit, komunikativních interakcí 4. Učebnice jako referenční zdroj v procvičování gramatiky, slovní zásoby a výslovnosti 5. Učebnice jako zdroj pro nácvik poslechu s porozuměním 6. Učebnice jako zdroj pro nácvik čtení s porozuměním 7. Učebnice jako zdroj pro nácvik mluvení 8. Učebnice jako zdroj pro nácvik psaní 9. Učebnice jako zdroj vědomostí z oblastí reálií 10. Učebnice jako osnova výuky cizího jazyka 11. Učebnice jako zdroj strategií učení a autonomního učení 12. Teoretické problémy hodnocení učebnic Sylabus k semináři 1. Model hodnocení metodologické koncepce 2. Model hodnocení textů 3. Model hodnocení poměru textu a neverbálních komponent 4. Model hodnocení prezentace gramatiky 5. Model hodnocení prezentace slovní zásoby 6. Model hodnocení učebních úloh 7. Model hodnocení poměru cizího a mateřského jazyka 8. Model hodnocení technické kvality učebnic 9. Model hodnocení doplňkových materiálů 10. Testování učebnic 11. Modelování ideální cizojazyčné učebnice 12. Hodnocení efektivity výuky s učebnicí Odborná literatura: Bausch, K.-R., Krumm, H.-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel: Francke Verlag, 1995. Bimmel, P., Kast, B./Neuner,G.: Deutschunterricht planen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998. Bollton, S., Albers, H.-G.: Testen und Prüfen. Berlin, München: Langenscheidt, 1992. Bolton, S.: Probleme der Leistungsmessung. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. Häusermann, U., Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: iudicium Verlag, 1996. Henrici, G., Riemer, C.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. Hrehovčík, T.:Evaluation of foreign language textbooks. Theoretical and methodological considerations. 1. ang. vydání. Prešov: Prešovská univerzita, 2002. Kast,B./Neuner, G.: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, München: Langenscheidt, 1994. Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, München: Langenscheidt, 1997. Průcha, J.: Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1996. Průcha, J.: Učebnice. Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012.