UCJCN101 Počítačové technologie ve výuce cizích jazyků (němčina)

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2007
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stručná anotace předmětu: Cílem předmětu je představit studentům možnosti, které počítač a internet poskytují učitelům při jejich práci a při přípravě. Seznamuje s textovými a výukovými počítačovými programy, elektronickými slovníky, s programy pro tvorbu pracovních listů pro žáky a jejich využitím ve výuce a seznamuje také s využitím počítačové technologie při přípravě na vyučování a při samostudiu. Na program přednášek navazují semináře, které probíhají ve speciální počítačové multimediální učebně určené pro výuku jazyků. V seminářích se posluchači naučí využívat rychlé a pokročilé vyhledávání pramenů i textů vhodných pro tvorbu pracovních listů i pro samostudium. Na závěr posluchači vypracují projekt, při kterém využijí získané dovednosti. Sylabus k přednášce: 1. Využití počítačů ve výuce cizích jazyků, možnosti a omezení 2. Přehled vyhledávacích programů a jejich funkce 3. Textové editory a tabulkové procesory 4. Tvorba pracovních listů pro výuku jazyka 5. Výukové programy 6. Multimediální jazykové programy 7. Internetové jazykové kurzy on-line 8. Elektronické slovníky 9. Virtuální knihovny 10. Rozvoj komunikativních dovedností pomocí e-mailu, chatu, newsgroups, keypals/penpals 11. Certifikace - ECDL 12. Využití elektronických časopisů, novin a odborných periodik Sylabus k semináři: 1. Computerunterstüzter Unterricht und seine Möglichkeiten und Grenzen 2. Arbeit mit Suchmaschinen, Kopieren und Einfügen von Texten, Bildern, Graphiken 3. Arbeit mit Textprogrammen 4. Herstellung von Arbeitsblättern 5. Vorstellung wichtiger Lernprogramme 6. Elektronische Wörterbücher und ihre Nutzung 7. Nutzung elektronischer Wörterbücher (Online, CD-ROM) 8. Buchsuche und -Bestellungen, virtuelle Bibliotheken 9. Autonomes Lernen, Online-Kurse für Deutsch als Fremdsprache 10. Kommunikation mit Hilfe von Internet: E-Mail, chat, groups, keypals/penpals 11. ECDL = Europäischer Computer Führerschein 12. Elektronische Zeitschriften Odborná literatura: Altun, A.: "Understanding hypertext in the context of reading on the web: Language learners' experience". Current Issues in Education [On-line], 6(12), 2003. Dostupné jako: Backer, J.: "Using a Modular Approach to schMOOze with ESL/EFL Students", The Internet TESL Journal, Vol. VII, No. 5, 2001. Dostupné jako: Donath, R.: Deutsch als Fremdsprache - Projekte im Internet. Stuttgart: Klett Verlag, 1998. Dudeney, G.: The Internet and the Language Classroom. Cambridge University Press 2000. Franců, M.: Výuka jazyků na Internetu. Computer Press 2001. Kötter, M., Shield, L. & Stevens, A.: "Real-time audio and e-mail for fluency: Promoting distance language learners' aural and oral skills via the Internet". pp. 55-60, ReCALL, Vol 11 (2), 1999, Dosupné jako: Grüner, M. / Hassert, T.: Computer im Deutschunterricht. München: Goethe-Institut, 2000. Hassert, T.: Computer im Unterricht. Möglichkeiten, Grenzen. München: Goethe-Institut, 1998. Lernen mit neuen Medien. [online] http://www.goethe.de/dll/mat/lpr/web/deindex.htm Maier, W.: Grundkurs Medienpädagogik. Frankfurt: Beltz, 1998. Müller, C.: Programmierter Unterricht vs. Surfen im Hyperspace: Modelle computergestützten Lernens. In: Zielsprache Deutsch H. 1/1999. Růžička, O.: Internet pro učitele. Praha: Computer Press, 2001. Vořech, J., Morkes, D.: 1001 tipů a triků pro Internet. Praha: Computer Press, 2001. Wolf D., Rüschoff, B.: Fremdsprachenlernen in der Wissenschsaft. Ismaning: Hueber Verlag, 1999.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011.