UCJNAUC1 Analýza cizojazyčné učebnice

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2007
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se na přednáškách seznámí s historickým vývojem učebnic cizích jazyků. Budou uvedeni do problematiky metod hodnocení a vyběru učebnice vhodné pro danou cílovou skupinu. Dostane se jim výkladu o analýze současné učebnice cizího jazyka, dále se seznámí s různými katalogy kritérií pro kritické hodnocení učebnic i jejich částí. V seminářích budou studenti hodnotit jednotlivé komponenty učebnic a učebnicových souborů a seznámí se rovněž s internetovou podporou učebnic. Posluchači se zaměří na vhodnost a obtížnost textů, nahrávek, obrazových a grafických prvků a na soubory cvičení. Součástí semináře je praktické ověření hodnocení učebnice v mikrovýstupech, při nichž se získá zpětná vazba pro následné hodnocení. Sylabus k přednášce: 1. Vývoj role učebnice v dějinách a v současnosti 2. Učebnice jako zdroj prezentačních materiálů 3. Učebnice jako zdroj učebních aktivit, komunikativních interakcí 4. Učebnice jako referenční zdroj v procvičování gramatiky, slovní zásoby a výslovnosti 5. Učebnice jako zdroj pro nácvik poslechu s porozuměním 6. Učebnice jako zdroj pro nácvik čtení s porozuměním 7. Učebnice jako zdroj pro nácvik mluvení 8. Učebnice jako zdroj pro nácvik psaní 9. Učebnice jako zdroj vědomostí z oblastí reálií 10. Učebnice jako osnova výuky cizího jazyka 11. Učebnice jako zdroj strategií učení a autonomního učení 12. Teoretické problémy hodnocení učebnic Sylabus k semináři: 1. Model hodnocení metodologické koncepce 2. Model hodnocení textů 3. Model hodnocení poměru textu a neverbálních komponent 4. Model hodnocení prezentace gramatiky 5. Model hodnocení prezentace slovní zásoby 6. Model hodnocení učebních úloh 7. Model hodnocení poměru cizího a mateřského jazyka 8. Model hodnocení technické kvality učebnic 9. Model hodnocení doplňkových materiálů 10. Testování učebnic 11. Modelování ideální cizojazyčné učebnice 12. Hodnocení efektivity výuky s učebnicí Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H.-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel: Francke Verlag, 1995. Bimmel, P./ Kast, B./Neuner,G.: Deutschunterricht planen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998. Bollton, S. / Albers, H.-G.: Testen und Prüfen. Berlin, München: Langenscheidt, 1992. Bolton, S.: Probleme der Leistungsmessung. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: iudicium Verlag, 1996. Henrici, G. / Riemer, C.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. Hrehovčík, T.:Evaluation of foreign language textbooks. Theoretical and methodological considerations. 1. ang. vydání. Prešov: Prešovská univerzita, 2002. Kast,B./Neuner, G.: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, München: Langenscheidt, 1994. Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, München: Langenscheidt, 1997. Průcha, J.: Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1996. Průcha, J.: Učebnice. Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013.