FPF:UCJXB004 Textproduktion 1 - Informace o předmětu
UCJXB004 Textproduktion 1
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2007
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mag. Angelika Enne (cvičící)
- Garance
- Mag. Angelika Enne
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Němčina (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Němčina (dvouoborové) (program FPF, B7310 Filo)
- Učitelství němčiny pro střední školy (program FPF, M7504)
- Cíle předmětu
- Stručná anotace předmětu: Seminář je zaměřen na rozvoj dovednosti "psaní", které je chápáno jako komplexní jazyková kompetence podléhajícím určitým konvencím na mnoha rovinách. Rozvíjení této dovednosti v semináři vychází ze skutečnosti, že problémové jevy při produkci L2 textu jsou zapříčiněny právě rozdílnými konvencemi psaní. Funkčně pragmatická analýza postupně vytvářených textů (tutoriální psaní) si klade za cíl vytvořit u posluchačů bohatý potenciál výrazových prostředků při tvorbě základních textových druhů, jakými jsou např. e-mailová zpráva, neformální dopis, ale i esej, referát apod. Sylabus: 1. Kontinuierliche Entwicklung der Schreibkompetenz 2. Aufbauende Übungen -Satzgliedstellung im Satz/Thema und Rhema, Konnektoren 3. Der gezielte Einsatz von Referenzen bei der Textproduktion, 4. Die Textsorte Personenbeschreibung (gesteuerte Textproduktion) 5. Aus einem Dialog wird eine Erzählung 6. Entwicklung der Schreibaktivitäten aus einem ganzen Text heraus 7. Steuerung des Schreibprozesses durch einen vorgegebenen Text - Perspektivenwechsel 8. Das Verfassen von Zusammenfassungen 9. Das Verfassen von Textproduktion anhand von Bildergeschichten 10. Produktion anhand von Einzelbildern - phantasievolle Geschichten 11. Textfunktionen und Textbaupläne 12. Der intrakulturelle Aspekt von Textsorten - verschiedene Odborná literatura: Baurmann, J.: Empirische schreibforschung. In: Antos, G./ Krings, H. P. (Hrsg.): Textproduktion. Tübingen: Niemeyer, 1989. Bräuer, G.: Schreibend lernen. Grundlagen einer theoretischen und praktischen Schreibdidaktik. Innsbruck-Wien: Studienverlag,1998. Grießhaber, W.: Interaktionale Aspekte der Vermittlung von Nutzungstechniken. In: Jakobs, E.-M. / Knorr, D. / Pogner, K.-H. (Hrsg.): Textproduktion. HyperText, Text, KonText. Frankfurt/M. u.a.: Lang, 1999. Hayes, J. R. / Flower, L. S.: Identifying the organization of writing processes. In: Gregg, L. W. / Steinberg, E. R. (eds.): Cognitive Processes in Writing. Hillsdale: Erlbaum, 1980. Hornung, A.: Von der Taste zum Text. In: Jakobs, E.-M. / Knorr, D. / Pogner, K.-H. (Hrsg.): Textproduktion. HyperText, Text, KonText. Frankfurt/M. u.a.: Lang, 1999. Kast, B.: Fertigkeit Schreiben. München: Langenscheidt, 2000. Kästner, U.: Freies Schreiben in der Fredmsprache - Prozesse und ihre Didaktik. Bochum: AKS-Verlag, 1997. Krapels, A. R.: An overview of second language writing process research. In: Kroll, B. (ed.) Second Language Writing. Cambridge u.a.: Cambridge University Press,1990. Plag, I.: Individuelle Schreibstrategien beim Verfassen mutter- und fremdsprachlicher Texte (Deutsch/Englisch). In: Börner, W. / Vogel, K. (Hrsg.) Texte im Fremdsprachenerwerb. Tübingen: Narr, 1996.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2007/UCJXB004