UCJXB004 Textproduktion 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2007
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mag. Angelika Enne (cvičící)
Garance
Mag. Angelika Enne
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stručná anotace předmětu: Seminář je zaměřen na rozvoj dovednosti "psaní", které je chápáno jako komplexní jazyková kompetence podléhajícím určitým konvencím na mnoha rovinách. Rozvíjení této dovednosti v semináři vychází ze skutečnosti, že problémové jevy při produkci L2 textu jsou zapříčiněny právě rozdílnými konvencemi psaní. Funkčně pragmatická analýza postupně vytvářených textů (tutoriální psaní) si klade za cíl vytvořit u posluchačů bohatý potenciál výrazových prostředků při tvorbě základních textových druhů, jakými jsou např. e-mailová zpráva, neformální dopis, ale i esej, referát apod. Sylabus: 1. Kontinuierliche Entwicklung der Schreibkompetenz 2. Aufbauende Übungen -Satzgliedstellung im Satz/Thema und Rhema, Konnektoren 3. Der gezielte Einsatz von Referenzen bei der Textproduktion, 4. Die Textsorte Personenbeschreibung (gesteuerte Textproduktion) 5. Aus einem Dialog wird eine Erzählung 6. Entwicklung der Schreibaktivitäten aus einem ganzen Text heraus 7. Steuerung des Schreibprozesses durch einen vorgegebenen Text - Perspektivenwechsel 8. Das Verfassen von Zusammenfassungen 9. Das Verfassen von Textproduktion anhand von Bildergeschichten 10. Produktion anhand von Einzelbildern - phantasievolle Geschichten 11. Textfunktionen und Textbaupläne 12. Der intrakulturelle Aspekt von Textsorten - verschiedene Odborná literatura: Baurmann, J.: Empirische schreibforschung. In: Antos, G./ Krings, H. P. (Hrsg.): Textproduktion. Tübingen: Niemeyer, 1989. Bräuer, G.: Schreibend lernen. Grundlagen einer theoretischen und praktischen Schreibdidaktik. Innsbruck-Wien: Studienverlag,1998. Grießhaber, W.: Interaktionale Aspekte der Vermittlung von Nutzungstechniken. In: Jakobs, E.-M. / Knorr, D. / Pogner, K.-H. (Hrsg.): Textproduktion. HyperText, Text, KonText. Frankfurt/M. u.a.: Lang, 1999. Hayes, J. R. / Flower, L. S.: Identifying the organization of writing processes. In: Gregg, L. W. / Steinberg, E. R. (eds.): Cognitive Processes in Writing. Hillsdale: Erlbaum, 1980. Hornung, A.: Von der Taste zum Text. In: Jakobs, E.-M. / Knorr, D. / Pogner, K.-H. (Hrsg.): Textproduktion. HyperText, Text, KonText. Frankfurt/M. u.a.: Lang, 1999. Kast, B.: Fertigkeit Schreiben. München: Langenscheidt, 2000. Kästner, U.: Freies Schreiben in der Fredmsprache - Prozesse und ihre Didaktik. Bochum: AKS-Verlag, 1997. Krapels, A. R.: An overview of second language writing process research. In: Kroll, B. (ed.) Second Language Writing. Cambridge u.a.: Cambridge University Press,1990. Plag, I.: Individuelle Schreibstrategien beim Verfassen mutter- und fremdsprachlicher Texte (Deutsch/Englisch). In: Börner, W. / Vogel, K. (Hrsg.) Texte im Fremdsprachenerwerb. Tübingen: Narr, 1996.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2008, zima 2009, zima 2010.