UBK10018 Divadelní teorie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2009
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ladislav Soldán, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ladislav Soldán, CSc.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka předmětu Divadelní teorie vychází z tradice strukturálně-sémiotického pohledu na divadlo, v posledních desetiletích v české divadelní vědě ustáleného a využívajícího velmi přesné, subtilně diferenciované pojmosloví. Toto východisko bude během jednotlivých přednášek konfrontováno s dalšími teatrologickými metodologickými postupy. Cílem kursu je poskytnout posluchačům nejen co nejvšestrannější teoretický přehled na fenomén divadla, ale také jim po překročení divadelního rámce zprostředkovat seznámení se základy teoretické scénologie, tzn. rozšířit jejich zkušenosti se scéničností divadelní produkce směrem k dalším případům specifických i nespecifických scénických a scénovaných projevů. Smyslem této kultivace scénického smyslu (z hlediska chápání a vytváření jevištního obrazu, resp. dramatické situace) je představit studentům nástroj ke kvalitnější reflexi scénické aktivity. V průběhu kursu bude doporučována další odborná literatura a výklad bude doplňován ukázkami a referáty studentů.
Osnova
  • Výuka předmětu Divadelní teorie vychází z tradice strukturálně-sémiotického pohledu na divadlo, v posledních desetiletích v české divadelní vědě ustáleného a využívajícího velmi přesné, subtilně diferenciované pojmosloví. Toto východisko bude během jednotlivých přednášek konfrontováno s dalšími teatrologickými metodologickými postupy. Cílem kursu je poskytnout posluchačům nejen co nejvšestrannější teoretický přehled na fenomén divadla, ale také jim po překročení divadelního rámce zprostředkovat seznámení se základy teoretické scénologie, tzn. rozšířit jejich zkušenosti se scéničností divadelní produkce směrem k dalším případům specifických i nespecifických scénických a scénovaných projevů. Smyslem této kultivace scénického smyslu (z hlediska chápání a vytváření jevištního obrazu, resp. dramatické situace) je představit studentům nástroj ke kvalitnější reflexi scénické aktivity. V průběhu kursu bude doporučována další odborná literatura a výklad bude doplňován ukázkami a referáty studentů.
    1. Pojem divadlo a jeho proměny.
    2. Myšlení o divadle (poetiky - reformátoři - vznik teatrologie jako oboru - vznik divadelní antropologie - český strukturalismus - ruský formalismus - kontexty světové teatrologie - současná česká teatrologie).
    3. Divadelní druhy a žánry.
    4. Složky divadelního výrazu, jejich hierarchie v divadelním artefaktu, výstavba inscenace, autorský subjekt.
    5. Drama a divadlo (text - postava - situace - prostor - hermeneutika - postmoderna - dekonstrukce).
    6. Divadlo a komunikace (funkce divadla - divadlo a společnost - divadlo a média).
    7. Základy scénologie.
Literatura
    povinná literatura
  • PAVIS, P.:. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. info
  • HOŘÍNEK, Z.:. Drama, divadlo, divák. Brno 1991. info
  • HOŘÍNEK, Z.:. Drama, divadlo, divák. Brno 1991. info
  • Derrida, Jacques. k dekonstrukci. Práce z let 1967-1972. Bratislava: Archa, 1993. info
  • MAJOR, L. - PETŘÍČEK, M. jr. (ed.):. Myšlení o divadle I., II. Praha 1993. info
  • Gajdoš, Július. Od techniky dramatu ke scénologii. Praha: AMU, 2005. info
  • Odkaz české divadelní avantgardy. info
  • OSOLSOBĚ, I.:. Ostenze, hra, jazyk. Brno 2002. info
  • ČERNÝ, F.:. Otázky divadelní režie. Praha 1988. info
  • VELTRUSKÝ, J.:. Příspěvky k teorii divadla. Praha: Divadelní ústav, 1994. info
  • MAYDL, P.:. Psychologie a sociologie divadla. Praha 1978. info
  • Barba, E. - Savarese, N. Slovník divadelní antropologie. O skrytém umění herců. Praha: Divadelní ústav / NLN, 2000. info
  • SLAWIŃSKA, I.:. Současné myšlení o divadle. Praha 2002. info
  • ROUBAL, J.:. Souřadnice a kontexty divadla. Praha 2005. info
  • LUKEŠ, M.:. Umění dramatu. Praha 1987. info
  • PAVLOVSKÝ, P. (red.):. Základní pojmy divadla.Teatrologický slovník. Praha 2004. info
  • FISCHER-LICHTE, E.:. Znakový jazyk divadla. K problému generování divadelního významu. Divadelní revue, 1999, č.2. info
  • PROCHÁZKA, M.:. Znaky dramatu a divadla. Praha: Panorama, 1988. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
1. Aktivní účast na přednáškách.
2. Základní orientace v doporučené literatuře.
3. Samostudium rozšiřující informace předávané na přednáškách, zejména četbou doporučené odborné literatury a stěžejních textů.
4. Zpracování a přednes referátu a/či eseje a jeho následné odevzdání v elektronické podobě pedagogovi a ostatním studentům (rozsah a podrobnosti ohledně formy a obsahu budou upřesněny v průběhu kursu) bude vzhledem k charakteru kursu dobrovolné, bude však kladně zohledněno při závěrečném hodnocení (v případě dobré kvality).
5. Úspěšné zvládnutí zápočtového testu (informace ohledně obsahu, rozsahu a bodového hodnocení budou podány během semestru) a ústní zkoušky, jež je podmíněno kvalitní odpovědí na danou otázku s využitím poznatků získaných během výuky, celkovou orientací v probrané látce a přemýšlivým přístupem k ní, příp. též schopností práce s textem a podání poučeného komentáře k poznámkám učitele k vypracovanému referátu či eseji.
6. Po dohodě je možno kurs zakončovat zkouškou až do konce akademického roku.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.