FPF:UBKD1031 Literatura pro děti a mládež 1 - Informace o předmětu
UBKD1031 Literatura pro děti a mládež 1
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2009
- Rozsah
- Cvičení 2 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. Milena Rosová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Česká literatura (program FPF, B7310 Filo)
- Cíle předmětu
- Disciplína seznamuje posluchače především s českou literaturou pro děti a mládež - s jejími specifickými rysy, funkcemi a žánry, zaměřuje se zejména na vztah LPM a folkloru, folklorní žánry a vývoj poezie pro děti a mládež.
- Osnova
- Předmět propojuje teorii a historii literatury pro děti a mládež. Seznamuje posluchače s literaturou pro děti a mládež jako součástí celonárodního písemnictví, vývojovými tendencemi české i světové LPM, jejími funkcemi, žánry, znaky. Disciplína si všímá diferenciace žánrové skladby podle věkových skupin, zejména pro školní věk, napomáhá orientovat se v produkci literárních děl pro děti a mládež. Detailněji je orientována především na folklorní žánry a vývoj poezie pro děti a mládež. Navazuje na poznatky z disciplín Úvod do studia literatury a Teorie literatury 1 a 2 - rekapituluje základní poznatky a aplikuje je při práci s konkrétními texty.
Okruhy ke zkoušce:
1. Předmět literatury pro děti a mládež, příčiny a oprávněnost vzniku, lit. intencionální a neintencionální, specifické znaky, estetické i mimoestetické funkce, vymezení faktorů dětského čtenářství vzhledem k věkovým zvláštnostem, systém čtenářské komunikace.
2. Žánr, žánrová skladba literatury pro děti a mládež, přehled nejfrekventovanějších žánrů LPM.
3. Ústní lidová slovesnost jako součást celonárodního písemnictví, její znaky, vztah k umělé tvorbě, charakteristika folklórních žánrů z hlediska literárních druhů, vztah folklórní tvorby a LPM.
4. Lidová pohádka - charakteristika žánru, znaky pohádky, její klasifikace, autorská zpracování lidových látek v české literatuře.
5. Pověst - charakteristika žánru, typologie pověstí, základní pověsťové soubory, mýtus - mytologie, typologie bájeslovných příběhů, literární adaptace.
6. Bible - reflexe biblických příběhů a jejich literární adaptace.
7. Bajka - charakteristika žánru, vývojové tendence - tradice ezopská, indická, základní představitelé žánru v české i světové literatuře.
8. Folklórní poezie - ukolébavka, píseň, hádanka, říkladlo, sbírky folklórní poezie, sběratelství.
9. Počátky umělé poezie pro děti - poezie ohlasová a didaktická.
10. Moderní česká poezie pro děti - zakladatelé, rozvoj v době meziválečné a v období okupace, tradice halasovsko-nezvalovská a hrubínovsko-čarkovská).
11. Oficiální i neoficiální poezie po roce 1945.
12. Poezie pro děti a mládež po roce 1989 - hlavní vývojové tendence a představitelé.
- Předmět propojuje teorii a historii literatury pro děti a mládež. Seznamuje posluchače s literaturou pro děti a mládež jako součástí celonárodního písemnictví, vývojovými tendencemi české i světové LPM, jejími funkcemi, žánry, znaky. Disciplína si všímá diferenciace žánrové skladby podle věkových skupin, zejména pro školní věk, napomáhá orientovat se v produkci literárních děl pro děti a mládež. Detailněji je orientována především na folklorní žánry a vývoj poezie pro děti a mládež. Navazuje na poznatky z disciplín Úvod do studia literatury a Teorie literatury 1 a 2 - rekapituluje základní poznatky a aplikuje je při práci s konkrétními texty.
- Literatura
- povinná literatura
- URBANOVÁ, S. - ROSOVÁ, M. Žánry, osobnosti, díla. (Historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Ostrava : FF OU, 2005. ISBN 80-7368-046-7. info
- URBANOVÁ, S. et al. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc, 2004. info
- URBANOVÁ, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc, 1999. info
- CHALOUPKA, O. - VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha, 1979. info
- KLÁTIK, Z. Svetová literatúra pre mládež. Bratislava : SPN, 1978. info
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Kritéria pro zvládnutí zkoušky: zkouška je ústní, její součástí je práce s úryvkem textu literatury pro děti a mládež (jeho zařazení do žánrového kontextu, analýza textu), vylosovaná otázka a otázka vztahující se k individuální četbě posluchače. Studenti si ke zkoušce přinesou seznam přečtené literatury pro děti a mládež (min. 25 titulů z probíraných žánrových oblastí - folklor, lidová pohádka, pověst, bajka, báje, literární adaptace biblických textů, poezie pro děti a mládež) a seznam prostudované odborné literatury.
Zkoušku je možno vykonat v určených termínech během zimního zkouškového období, během letního semestru je možno zkoušku konat po individuální domluvě s přednášející. Zkoušení bude ukončeno 30. 6. 2009.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2009/UBKD1031