UBKKK036 Projektování automatizace knihoven

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2009
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má za cíl seznámit posluchače s děním ohledně projektování - projektová dokumentace, subjekty účastnící se procesu projektování, proces plánování projektu, projektový úkol, projekt, tvorba koncepcí a strategií,atd. Část přednášek je věnována grantům a vůbec financování různých projektů. Dále stavu automatizace v knihovnách v ČR a ve světě. Obsahové náplni profese systémových knihovníků a jejich roli v procesu projektování automatizace knihoven. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • Osnova přednášek
    1. Úvod do problematiky a definice základních pojmů.
    2. Projektová činnost, smysl projektování jako tvůrčí činnosti zaměřené na výstavbu nových provozů a objektů nebo na jejich rekonstrukci.
    2.1 Plán, projekt a jejich vztah k procesu tvorby, rozvoje a provozu systému. Pojem koncepce jako východiska plánování a projektování. Tvorba koncepce na základě analýzy vývojových trendů, aktuálního stavu provozování systému, zjištěných uživatelských požadavků a předpokladu reálných podmínek pro uplatnění koncepce.
    2.2 Plán jako výraz termínovaného postupu naplňování koncepce. Strategické a krátkodobé plánování v knihovnictví. Věcná a finanční část plánu. Vztah plánu a projektu.
    2.3 Podstata projektování jako tvorba nástrojů výstavby systému od koncepce po uživatelskou dokumentaci.
    2.4 Cíle projektových činností: inovace stávajících provozů, racionalizace nevyhovujících postupů, vybudování nových zpracovatelských linek a služeb. Hlavní kritéria kvality projektu: ekonomické (z hlediska provozu), funkční (z hlediska uspokojování uživatelských potřeb), technické a technologické (z hlediska uplatnění dostupných prostředků).
    2.5 Přístupy k projektování: implementační, konstrukční a plánovací. Obecné metody.
    3. Postup projektování.
    3.1 Stádia projektování a projektové stupně.
    3.2 Záměr projektu. Definování subjektů.
    3.3 Náležitosti související s projektováním.
    3.4 Formulace předpokládaných přínosů realizace projektu. Výběr hledisek pro hodnocení přínosů.
    4. Metodika projektování.
    4.1 Stádium předprojektové přípravy. Pracovní hypotéza. Možnosti alternativních řešení.
    4.2 Vytvoření projektového úkolu jako závěrečného výsledku prací v rámci předprojektového stádia.
    4.3 Vytvoření prováděcího projektu.
    5. Projektový úkol.
    5.1 Úvodní zpráva.
    5.2 Průzkum a analýza výchozího stavu provozu systému.
    5.3 Požadavky na cílové chování systému.
    5.4 Rámcový návrh systému.
    5.5 Zabezpečení provozu systému.
    5.6 Požadavky na analytické, projekční a programátorské kapacity pro zpracování a ověření projektu AKIS.
    5.7 Ekonomika provozu systému a jeho efektivnost (odhad přímého i nepřímého přínosu, odhad návratnosti vynaložených nákladů).
    6. Prováděcí projekt (PP).
    6.1. Obsah PP.
    6.2 Složení souboru projektové dokumentace PP.
    7. Ověřovací stadium a uvedení systému do rutinního provozu.
Literatura
    povinná literatura
  • BLACK, K. Project Management for Library and Information Service Professionals. London : ASLIB, 1996. info
  • MOLNÁR, Z. Projektování automatizovaných informačních systémů. Praha, 1991. info
  • KIMLIČKA, Š. Teória projektovania knižnično-informačných systémov. Bratislava, 1984. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Kritéria pro zvládnutí zkoušky
Zkouška je formou písemného testu, student vypracuje tři zadané otázky, popíše z jaké literatury čerpal, uvede příklady z praxe apod. Za každou správně zodpovězenou otázku získá max. 5 bodů (max. 15 bodů A, 14 bodů B, 13 bodů C, 12 bodů D, 11-10 bodů E, 9 a méně bodů F/neprospěl). Písemný test je v rozsahu obsahového zaměření přednášek, s důrazem na základní orientaci v problematice.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.