UCJATUP1 Tvorba učebních plánů

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2009
Rozsah
0/5/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petra Glabazňová (cvičící)
Garance
Mgr. Petra Glabazňová
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tvorba učebních plánů a projektování výuky je nedílnou součástí současné učitelské praxe. Studenti se v rámci předmětu seznámí s přípravou, tvorbou a vyhodnocováním plánů. Poznají možnosti v tvorbě plánů, kurikula různých typů školských systémů především zemí cílového jazyka. Důležitým problémem je také otázka hodnocení školy, mimoškolního učení a sebe-vzdělávání po ukončení školní docházky. Posluchači se naučí vypracovávat různé druhy plánů a příprav na vyučovací jednotku, realizovat je a také hodnotit. 1. Vzdělávací program a jeho tvorba 2. Pořadí kroků při tvorbě vzdělávacího programu 3. Analýza vzdělávacích potřeb a účastníků vzdělávání 4. Výukový cíl 5. Úloha cíle při tvorbě vzdělávacího programu 6. Taxonomie výukových cílů 7. Vyhodnocování vzdělávání 8. Tvorba učebního plánu 9. Kurikulum 10. Společný evropský referenční rámec pro jazyky 11. Rámcové vzdělávací programy 12. Tvorba školního vzdělávacího programu Požadavky na studenta: Návod na individuální studium poskytne distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a dále odkazy na doporučenou studijní literaturu. Studenti vypracují učební plán pro danou cílovou skupinu podle zásad současné didaktiky cizích jazyků. Při ústní zkoušce zodpoví proband zadanou otázku z nastudovaných témat. Literatura: Belcourt, M. / Wright, P.C.: Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada, 1998. Beran, V.: Jak na školní vzdělávací program. V. část. Učitelské listy, Ředitelské listy. 2004/2005, č. 7, s. 3-4. Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. Blížkovský, B.: Systémová pedagogika. Ostrava? AMOSIUM SERVIS, 1992. Byčkovský, P. / Kotasem, J.: Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: Revize Bloomovy taxonomie. Pedagogika, 2004, č. 3. s. 227-242. Kalous, Z. / Obst, O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Prášilová, M.: Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006. Průcha, J.: Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1996. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. Švec, V. / Filová, H. / Šimoník, O.: Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 2002. Walterová, E.: Kurukulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: CDVU MU, 1994. www.vuppraha.cz www.rvp.cz
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2010, zima 2011, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.