UBK00131 Literatura pro děti a mládež

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2010
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Milena Rosová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět propojuje teorii a historii literatury pro děti a mládež. Seznamuje posluchače s literaturou pro děti a mládež jako součástí celonárodního písemnictví, vývojovými tendencemi české i světové LPM, jejími funkcemi, žánry, znaky. Disciplína si všímá diferenciace žánrové skladby podle věkových skupin, zejména pro školní věk, napomáhá orientovat se v produkci literárních děl pro děti a mládež. Navazuje na poznatky z disciplán Úvod do studia literatury a Teorie literatury 1 a 2 - rekapituluje základní poznatky a aplikuje je při práci s konkrétními texty.
Osnova
  • Témata přednášek:
    1. Předmět literatury pro děti a mládež, příčiny a oprávněnost vzniku, lit. intencionální a neintencionální, specifické znaky, estetické i mimoestetické funkce, vymezení faktorů dětského čtenářství vzhledem k věkovým zvláštnostem, systém čtenářské komunikace.
    2. Žánr, žánrová skladba literatury pro děti a mládež, přehled nejfrekventovanějších žánrů LPM.
    3. Ústní lidová slovesnost jako součást celonárodního písemnictví, její znaky, vztah k umělé tvorbě, charakteristika folklórních žánrů z hlediska literárních druhů, vztah folklórní tvorby a LPM.
    4. Lidová pohádka - charakteristika žánru, znaky pohádky, její klasifikace, autorská zpracování lidových látek v české literatuře.
    5. Pověst - charakteristika žánru, typologie pověstí, základní pověsťové soubory, mýtus - mytologie, typologie bájeslovných příběhů, literární adaptace.
    6. Bible - reflexe biblických příběhů a jejich literární adaptace.
    7. Bajka - charakteristika žánru, vývojové tendence - tradice ezopská, indická, základní představitelé žánru v české i světové literatuře.
    8. Folklórní poezie - ukolébavka, píseň, hádanka, říkadlo, sbírky folklórní poezie, sběratelství.
    9. Počátky umělé poezie pro děti - poezie ohlasová a didaktická.
    10. Moderní česká poezie pro děti - zakladatelé, rozvoj v době meziválečné a v období okupace, tradice halasovsko-nezvalovská a hrubínovsko-čarkovská).
    11. Oficiální i neoficiální poezie po roce 1945.
    12. Poezie pro děti a mládež po roce 1989 - hlavní vývojové tendence a představitelé.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2002, léto 2003, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017.