UBK20054 Světový film - projekce 1 - film do roku 1945

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2010
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Jiroušek (cvičící)
Garance
Mgr. Martin Jiroušek
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář volně navazuje na přednášku z dějin světové kinematografie a prostřednictví filmových projekcí a následných diskuzí seznámí studenty s výraznými díly období světového němého filmu i tituly z let 1930-1945 (s důrazem na nástup zvukové éry, rozvoj žánrových snímků, barevný film, režisérské osobnosti). Filmové projekce budou doplněny o následnou diskusi o filmu a jeho vzniku v kontextu režisérovy tvorby, případně v rámci vývoje národní kinematografie. Cílem diskuze nad filmy je zdůraznit přínos snímku a inspiraci pro nastupující filmaře.
Osnova
  • Posluchači si aktivně připravují na základě svých znalostí diskusi k tématům, které určuje vyučující, s jeho pomocí se soustředí na rozbor díly, použití výrazových prostředků a konkrétné diskutují o jejich charakteru a použití.
    Během projekcí jednotlivých děl nebo bezprostředně po jejich skončení se očekává aktivní zapojení všech přítomných s cílem hlouběji porozumět autorskému záměru konkrétního tvůrce.
    Posluchač by měl získat základní orientaci o umělecké hodnotě díla a využít těchto schopností při svém dalším setkávání s filmy a jinými audiovizuálními médii.
    Přehled probírané látky:
    1. Německý expresionismus: Faust (1926) vs Nibelungové (1924)
    2. Ruská avantgarda: Země vs Muž s kinoaparátem
    3. Severská kinematografie: Utrpení Johanky z Arcu vs Vozka smrti
    4. Problematika umění ve službách propagandy: Truimf vůle vs Kachní polévka
    5. Zvuk jako nástroj tvůrčí fantazie: Modrý Anděl vs Pod střechami Paříže
Literatura
    povinná literatura
  • BAZIN, A. Co je to film? Praha: ČFÚ, 1979. info
  • BORDWELL, D., THOMPSONOVÁ, K.:. Dějiny filmu. Nakladatelství Lidové noviny, 2007. info
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
  • TÖTEBERG, M. (ED.):. Lexikon světového filmu. Praha: Orpheus, 2005. info
  • SZCZEPANIK, P. (ED.). Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Hermann a synové, 2004. info
    doporučená literatura
  • WOOD, R.:. Alfréd Hitchcock a jeho filmy. Orfeus, 2003. info
  • ARISTARCO, G.:. Dějiny filmových teorií. Praha: Orbis, 1968. info
  • BUNUEL, L.:. Do posledního dechu. Praha: Mladá fronta, 1987. info
  • PLAZEWSKI, J.:. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967. info
Informace učitele
1. Účast na seminářích a orientace v dějinách kinematografie.
2. Zpracování referátu v rozsahu 3-5 stran na vybrané téma zadané vyučujícím.
3. Orientace v základní literatuře.
4. Zápočet bude udělen na základě aktivity v semináři, s přihlédnutím ke kvalitě referátu.
Posluchači si aktivně připravují na základě svých znalostí diskusi k tématům, které určuje vyučující, s jeho pomocí se soustředí na rozbor díly, použití výrazových prostředků a konkrétné diskutují o jejich charakteru a použití.
Během projekcí jednotlivých děl nebo bezprostředně po jejich skončení se očekává aktivní zapojení všech přítomných s cílem hlouběji porozumět autorskému záměru konkrétního tvůrce.
Posluchač by měl získat základní orientaci o umělecké hodnotě díla a využít těchto schopností při svém dalším setkávání s filmy a jinými audiovizuálními médii.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2010/UBK20054