FPF:UBK20054 Světový film - projekce 1 - Informace o předmětu
UBK20054 Světový film - projekce 1 - film do roku 1945
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martin Jiroušek (cvičící)
- Garance
- Mgr. Martin Jiroušek
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Seminář volně navazuje na přednášku z dějin světové kinematografie a prostřednictví filmových projekcí a následných diskuzí seznámí studenty s výraznými díly období světového němého filmu i tituly z let 1930-1945 (s důrazem na nástup zvukové éry, rozvoj žánrových snímků, barevný film, režisérské osobnosti). Filmové projekce budou doplněny o následnou diskusi o filmu a jeho vzniku v kontextu režisérovy tvorby, případně v rámci vývoje národní kinematografie. Cílem diskuze nad filmy je zdůraznit přínos snímku a inspiraci pro nastupující filmaře.
- Osnova
- Posluchači si aktivně připravují na základě svých znalostí diskusi k tématům, které určuje vyučující, s jeho pomocí se soustředí na rozbor díly, použití výrazových prostředků a konkrétné diskutují o jejich charakteru a použití.
Během projekcí jednotlivých děl nebo bezprostředně po jejich skončení se očekává aktivní zapojení všech přítomných s cílem hlouběji porozumět autorskému záměru konkrétního tvůrce.
Posluchač by měl získat základní orientaci o umělecké hodnotě díla a využít těchto schopností při svém dalším setkávání s filmy a jinými audiovizuálními médii.
Přehled probírané látky:
1. Německý expresionismus: Faust (1926) vs Nibelungové (1924)
2. Ruská avantgarda: Země vs Muž s kinoaparátem
3. Severská kinematografie: Utrpení Johanky z Arcu vs Vozka smrti
4. Problematika umění ve službách propagandy: Truimf vůle vs Kachní polévka
5. Zvuk jako nástroj tvůrčí fantazie: Modrý Anděl vs Pod střechami Paříže
- Posluchači si aktivně připravují na základě svých znalostí diskusi k tématům, které určuje vyučující, s jeho pomocí se soustředí na rozbor díly, použití výrazových prostředků a konkrétné diskutují o jejich charakteru a použití.
- Literatura
- povinná literatura
- BAZIN, A. Co je to film? Praha: ČFÚ, 1979. info
- BORDWELL, D., THOMPSONOVÁ, K.:. Dějiny filmu. Nakladatelství Lidové noviny, 2007. info
- MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
- TÖTEBERG, M. (ED.):. Lexikon světového filmu. Praha: Orpheus, 2005. info
- SZCZEPANIK, P. (ED.). Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Hermann a synové, 2004. info
- Informace učitele
- 1. Účast na seminářích a orientace v dějinách kinematografie.
2. Zpracování referátu v rozsahu 3-5 stran na vybrané téma zadané vyučujícím.
3. Orientace v základní literatuře.
4. Zápočet bude udělen na základě aktivity v semináři, s přihlédnutím ke kvalitě referátu.
Posluchači si aktivně připravují na základě svých znalostí diskusi k tématům, které určuje vyučující, s jeho pomocí se soustředí na rozbor díly, použití výrazových prostředků a konkrétné diskutují o jejich charakteru a použití.
Během projekcí jednotlivých děl nebo bezprostředně po jejich skončení se očekává aktivní zapojení všech přítomných s cílem hlouběji porozumět autorskému záměru konkrétního tvůrce.
Posluchač by měl získat základní orientaci o umělecké hodnotě díla a využít těchto schopností při svém dalším setkávání s filmy a jinými audiovizuálními médii.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2010/UBK20054