UFMA8 Základy oboru kamera a střihová skladba 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2010
Rozsah
1/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Petr Jančárek (přednášející)
Ing. Petr Jančárek (cvičící)
Garance
Ing. Petr Jančárek
Centrum interdisciplinárních studií – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem v zimním semestru je seznámit posluchače se základy kameramanské problematiky, čímž se vytvoří základ pro navazující praktická cvičení. Student se seznámí se základy jednoduchého kinematografického sdělení s důrazem na návaznost záběrů a jejich kompozici, osvětlení a dynamiku obrazu. Obsah (Sylabus) 1. Možnosti a styl kameramanské práce ? módnost, nadčasovost. 2. Principy televizního snímání v jednotlivých televizních žánrech, televizní snímací technika. 3. Příprava scénáře. 4. Konzultace scénáře, obrazové vyjádření jednotlivých záběrů. 5. Rozbory stylů filmového obrazu.. 6. Osvětlování v ateliéru, druhy používaných světelných zdrojů, osvětlení den ? podvečer ? svítání ? noc. 7. Zobrazení herce ve světle a v pohybu, volba velikosti záběru vzhledem k ?řeči těla?. 8. Reklama, dokument, TV media. 9. Projekce denních prací studentů, jejich hodnocení a příprava hrubého materiálu ke střihu. 10. Historický vývoj oboru. 11. Varianty střihových technologií. 12. Varianty zpracování obrazu projektů natáčených filmovou technologií. 13. Zpracování videa pořízeného elektronickou technologií Betacam ve dvou stupních ? off line např. Avid, on-line lineární střih. 14. Zpracování videa formátu miniDV a DVCAM v systému XpressDV. 15. Střihové skladba ? klíčový prvek v řetězci realizace filmu.
Osnova
  • 1. Možnosti a styl kameramanské práce - módnost, nadčasovost.
    2. Principy televizního snímání v jednotlivých televizních žánrech, televizní snímací technika.
    3. Příprava scénáře.
    4. Konzultace scénáře, obrazové vyjádření jednotlivých záběrů.
    5. Rozbory stylů filmového obrazu..
    6. Osvětlování v ateliéru, druhy používaných světelných zdrojů, osvětlení den - podvečer - svítání - noc.
    7. Zobrazení herce ve světle a v pohybu, volba velikosti záběru vzhledem k "řeči těla".
    8. Reklama, dokument, TV media.
    9. Projekce denních prací studentů, jejich hodnocení a příprava hrubého materiálu ke střihu.
    10. Historický vývoj oboru.
    11. Varianty střihových technologií.
    12. Varianty zpracování obrazu projektů natáčených filmovou technologií.
    13. Zpracování videa pořízeného elektronickou technologií Betacam ve dvou stupních - off line např. Avid, on-line lineární střih.
    14. Zpracování videa formátu miniDV a DVCAM v systému XpressDV.
    15. Střihové skladba - klíčový prvek v řetězci realizace filmu.
Literatura
    doporučená literatura
  • XpressDV. Dokumentace. info
  • Avid. Dokumentace. info
  • Plaževskij. Filmová řeč. info
  • J. Kališ. Filmové dramatické formy II. Film a filmová technika, 1974. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017.