UBKTV071 Analytický seminář I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (cvičící)
MgA. Miloslav Novák, DiS. (cvičící)
Garance
MgA. Miloslav Novák, DiS.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je osvojení dovedností formální analýzy jednotlivých složek filmového díla na příkladu promítnutých snímků (jako např. střihové skladby, zvukové koncepce, nebo obrazového ztvárnění apod.). Důraz bude přitom kladen jak na zvládnutí odborné umělecké, tak technické terminologie. Studenti budou vedeni k tomu, aby dokázali do analytického myšlení zahrnout i prvky tzv. nové filmové historie (sociálně-politický, ekonomicko-hospodářský, kulturně-antropologický či geografický kontext vzniku filmu). Kurz seznámí studenty s možnostmi komparace i základními žánry kritického psaní (např. recenze, metarecenze, reflexe, analýza, tematizovaná imprese, anotace pro katalog, parafráze textu o filmu apod.).
Osnova
  • Kurz seznámí studenty s různými filmovými styly, žánry a formami prostřednictvím analýzy jednotlivých složek promítaných filmů nebo ukázek z nich. Ozřejmí rozdíly mezi tzv. hraným, dokumentárním a animovaným filmem, představí používanou terminologii a metody filmového rozboru. Důraz bude kladen na rozmanitost přístupů různých autorů v dějinách filmu i nové možnosti filmového vyjadřování.
    Během semináře si studenti také sami vyzkouší analytický rozbor audiovizuálního díla - od záběru, přes obrazy, sekvence až ke komplexnímu pohledu na celý film.
Literatura
    doporučená literatura
  • Časopisy Film a doba, Cinemapur/Cinepur, Iluminace, Kino-ikon, Cahiers du Cinéma, Positif, Sight & Sound, Screen, Variety, Kino. info
  • Deníky uvádějící filmové recenze a kritiky. info
  • Petr Szczepanik, Jaroslav Anděl (eds.). Stále Kinema: antologie českého filmového myšlení 1904-1950. Praha. NFA, 2008. info
  • Jan Svoboda. Skladba a řád. Český teoretik filmu a televize Jan Kučera. Praha: NFA, 2007. info
  • Gilles Deleuze. Obraz-pohyb a Obraz-čas. Praha, 2006. info
  • Josef Valušiak. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005. info
  • Ivo Bláha. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004. info
  • Jan Mukařovský. Studie I. Brno: Host, 2000. info
  • Kristin Thompsonová. Neoformolistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace, č. 1, 1998. info
  • Aristoteles. Poetika. Praha, 1996. info
  • Jiří Cieslar. Concettino ohlédnutí. Portréty, kritiky a eseje 1975-1995. Praha: NFA, 1995. info
  • Josef Valušiak. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. Praha: AMU, 1993. info
  • F. X. Šalda. Šaldův zápisník. Praha: Lidové noviny, 1992. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.