FPF:UBKTV071 Analytický seminář I - Informace o předmětu
UBKTV071 Analytický seminář I
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Mikuláš Odehnal (cvičící)
- Garance
- MgA. Mikuláš Odehnal
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UBKTV071/A: Čt 26. 9. až Čt 7. 11. Čt 9:45–11:20 D1, Čt 21. 11. až Čt 19. 12. Čt 9:45–11:20 D1, M. Odehnal
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(B)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je osvojení dovedností formální analýzy jednotlivých složek filmového díla na příkladu promítnutých snímků (jako např. střihové skladby, zvukové koncepce, nebo obrazového ztvárnění apod.). Důraz bude přitom kladen jak na zvládnutí odborné umělecké, tak technické terminologie. Studenti budou vedeni k tomu, aby dokázali do analytického myšlení zahrnout i prvky tzv. nové filmové historie (sociálně-politický, ekonomicko-hospodářský, kulturně-antropologický či geografický kontext vzniku filmu).
- Osnova
- Kurz seznámí studenty s různými filmovými styly, žánry a formami prostřednictvím analýzy jednotlivých složek promítaných filmů nebo ukázek z nich. Ozřejmí rozdíly mezi tzv. hraným, dokumentárním a animovaným filmem, představí používanou terminologii a metody filmového rozboru. Důraz bude kladen na rozmanitost přístupů různých autorů v dějinách filmu i nové možnosti filmového vyjadřování.
Během semináře si studenti také sami vyzkouší analytický rozbor audiovizuálního díla - od záběru, přes obrazy, sekvence až ke komplexnímu pohledu na celý film.
- Kurz seznámí studenty s různými filmovými styly, žánry a formami prostřednictvím analýzy jednotlivých složek promítaných filmů nebo ukázek z nich. Ozřejmí rozdíly mezi tzv. hraným, dokumentárním a animovaným filmem, představí používanou terminologii a metody filmového rozboru. Důraz bude kladen na rozmanitost přístupů různých autorů v dějinách filmu i nové možnosti filmového vyjadřování.
- Literatura
- doporučená literatura
- Časopisy Film a doba, Cinemapur/Cinepur, Iluminace, Kino-ikon, Cahiers du Cinéma, Positif, Sight & Sound, Screen, Variety, Kino. info
- Deníky uvádějící filmové recenze a kritiky. info
- Petr Szczepanik, Jaroslav Anděl (eds.). Stále Kinema: antologie českého filmového myšlení 1904-1950. Praha. NFA, 2008. info
- Jan Svoboda. Skladba a řád. Český teoretik filmu a televize Jan Kučera. Praha: NFA, 2007. info
- Gilles Deleuze. Obraz-pohyb a Obraz-čas. Praha, 2006. info
- Josef Valušiak. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005. info
- Ivo Bláha. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004. info
- Jan Mukařovský. Studie I. Brno: Host, 2000. info
- Kristin Thompsonová. Neoformolistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace, č. 1, 1998. info
- Aristoteles. Poetika. Praha, 1996. info
- Jiří Cieslar. Concettino ohlédnutí. Portréty, kritiky a eseje 1975-1995. Praha: NFA, 1995. info
- Josef Valušiak. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. Praha: AMU, 1993. info
- F. X. Šalda. Šaldův zápisník. Praha: Lidové noviny, 1992. info
- Informace učitele
- Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2019/UBKTV071