UCJNU017 Jazyk německých médií

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se současnými jazykovými a komunikativně pragmatickými tendencemi v oblasti tisku, publicistiky a elektronických masmédií. Součástí semináře je také charakteristika některých německých a rakouských novin. Studenti budou také provádět rozbor konkrétních novinových textů se zaměřením na jazykové zvláštnosti jednotlivých novinových žánrů. Sylabus: 1. Einteilung der Massenmedien 2. Pressesprache 3. Journalistische Genres 4. Zeitung und Alltagssprache 5. Wertende Sprache 6. Bildliche Sprache 7. Wechsel im Ausdruck 8. Redewendungen, Zitate 9. Fach- und Fremdwörter 10. Die Redewiedergabe 11. Die Sprache der Überschrift 12. Zum Sprachgebrauch zusammenfassend Literatura: Biere, B. U./ Henne, H.: Sprache in den Medien nach 1945. Tübingen, 1993. Bucher, H.-J.: Pressekommunikation. Grundstrukturen einer öffentlichen Form der Kommunikation aus linguistischer Sicht. Tübingen, 1986. Hüffel, C.: Die Medienlandschaft in Deutschland und Österreich: Zahlen - Daten - Fakten. Wien, 2001. Lüger, H.-H.: Pressesprache. Germanistische Arbeitshefte, Band 28. Tübingen, 1995. Malá, J.: Einführung in die deutsche Stilistik. 2.vyd. Brno, 1996. Sandig, B.: Stilistik der deutschen Sprache. Berlin, 1986. Deutsche und österreichische Presse
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.