FPF:UBKKN002 Informační věda 1 - Informace o předmětu
UBKKN002 Informační věda 1
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2012
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marek Timko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Přednášky jsou rozděleny do dvou částí: v první části je soustředěna základní problematika informační vědy v související s jejím historickým vývojem, formováním teoretických východisek a terminologie, hledáním vědeckých metod zkoumání a aplikačních možností. Cílem přednášek je dokumentovat a na základě příkladů demonstrovat úlohu informační vědy jako teoretické disciplíny v neustále rozšiřujícím se spektru informatizace společnosti. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
- Osnova
- 1 Úloha informací v kontextu celospolečenského vývoje
1.1 Příklady uplatnění odborných a vědeckých informací v různých histoických epochách
1.2 Úloha středověkých univerzit, důsledky vynálezu knihtisku a objevitelských cest
1.3 Vznik a rozvoj vědeckých časopisů, význam 19. století, jako století technických objevů a vynálezů, diferenciace a integrace ve vědě
1.4 Vliv kybernetiky, vynález počítače, informační exploze a informační krize
1.5 Příčiny a důsledky informatizace společnosti
2 Vymezení jádra oboru "informační věda"
2.1 Potřeba teoretické informační disciplíny, zpětný pohled na její vznik a různé interpretace ve vědě
2.2 Vývoj na našem území; terminologické rozlišení pojmů: informatika, sociální informatika a informační věda, vymezení jádra oboru
2.3 Teoretická a aplikovaná informační věda
3. Informace a její základní druhy
3.1 mnohoznačnost pojmu informace a snahy o jeho definování
3.2 informace v anorganické, biologické a sociální sféře
4 Současný stav výkladu pojmu informace
4.1 Teoretický vývoj v 70.-90. letech (McHale, Dretske, Fröhlich, Bergström)
4.2 Shrnutí konference v Helsinkách
4.3 Informace jako fenomén, proces a zboží. Současné pojetí termínu informace v souvislosti s pojmy struktura a evoluce
5 Sociální informace
5.1 Sociální informace v souvislosti se zaměřením informační vědy
5.2 podstata, zdroje, vlastnosti a druhy sociální informace
Sociální informace v oblasti vědy a řízení společnosti
6. Vazby sociální informace
6.1 Charakteristika pojmů: signál, kód, znak, poznatek, jazyk (fakt, systém)
6.2 Vztah těchto pojmů k informaci a zejména jejich úloha v komunikaci
Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně ? nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
- 1 Úloha informací v kontextu celospolečenského vývoje
- Literatura
- povinná literatura
- CEJPEK, J. Co je informační věda? I 93, 1993, ,č.3, s. 61-63. info
- CURRÁS, E. Neuronový metabolismus informácie. Knižnice a vedecké informácie, 1998, č. 4, s. 145-152. info
- KATUŠČÁK, D.; MATTHAEIDESOVÁ ,- NOVÁKOVÁ, M. Informačná výchova: terminologický a výkladový slovník. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstv, 1998. ISBN 80-08-02818-1. info
- Metody hodnocení
- Známkou
- Informace učitele
- zápočet - písemný test (70% úspěšnost)
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2012/UBKKN002