UBKKN002 Informační věda 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2014
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednášky jsou rozděleny do dvou částí: v první části je soustředěna základní problematika informační vědy v související s jejím historickým vývojem, formováním teoretických východisek a terminologie, hledáním vědeckých metod zkoumání a aplikačních možností. Cílem přednášek je dokumentovat a na základě příkladů demonstrovat úlohu informační vědy jako teoretické disciplíny v neustále rozšiřujícím se spektru informatizace společnosti. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • 1) Vznik, formování, vymezení, cíle a metody informační vědy.
    2) Informace v abiotických systémech.
    3) Vztah informace a entropie z pohledu termodynamických zákonů.
    4) Kvantová informace (qubit jako nejmenší fyzikální jednotka informace). Koncepce informační fyziky T. Stoniera. Infon jako jednotka fyzikální informace?
    5) Informace a kybernetika. Přínos N. Wienera.
    6) Statisticko-kvantitativní pojetí informace C. E. Shannona. Informace jako data. Informační šum při přenosu informace.
    7) Informace v biotických systémech. Pojetí informace jako negentropie (E. Schrödinger).
    8) Bio-informace a otevřené nelineární disipativní systémy. Informační procesy jako vytváření řádu z chaosu (I. Prigogine). Organické kódy a sémantická biologie.
    9) Informace genetická a epigenetická. Kognitivní biologie a autopoietické systémy
    (H. Maturana, F. Varela). Život jako poznání, poznání jako informační proces.
    10) Biosociální informace a problémy s protokulturou.
    11) Sociokulturní informace jako výsledek (a zároveň předpoklad) evoluce kultury. Ontologická koncepce 3 světů K. R. Poppera.
    12) Memy jako jednotky sociokulturní informace (R. Dawkins,
    S. Blackmoreová). Analogie a diference sociokulturní evoluce s biologickou evolucí (memy vs. geny).
    13) Problémy s memetikou.
Literatura
    povinná literatura
  • CEJPEK, J. Co je informační věda? I 93, 1993, ,č.3, s. 61-63. info
  • CURRÁS, E. Neuronový metabolismus informácie. Knižnice a vedecké informácie, 1998, č. 4, s. 145-152. info
  • KATUŠČÁK, D.; MATTHAEIDESOVÁ ,- NOVÁKOVÁ, M. Informačná výchova: terminologický a výkladový slovník. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstv, 1998. ISBN 80-08-02818-1. info
    doporučená literatura
  • CURRÁS, E. Informační věda-retrospektivní ohlédnutí. Opava, 2006. info
  • CEJPEK, J. Informace, komunikace, myšlení. 2. přepr. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X. info
  • ŠMAJS, J. Filosofie psaná kurzívou. Rozhlasové ekologické eseje. Brno, 2003. info
    neurčeno
  • BELKIN, N;ROBERTSON, S. Information Science and the Phenomenon of Information. Journal of ASIS, 1976, vol. 27, p. 197. info
  • ŽATKULIAK, J, G. Základy informatiky. Bratislava, 1978, s. 7-96. info
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
zápočet - písemný test (70% úspěšnost)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.