UCJAP020 Úvod do didaktiky

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2012
Rozsah
Seminář 12 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Šárka Čížková (cvičící)
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (cvičící)
Garance
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Úvod do didaktiky svými záměry i pojetím navazuje na disciplínu Pedagogická propedeutika. Hlavním cílem a posláním předmětu je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení studujících. Předmět je koncipován tak, aby co nejvíce přibližoval studenta reálné pedagogické činnosti. Hlavním cílem a posláním předmětu je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení a profesní kompetence studujících. V rámci přednášek budou studenti seznámeni se základními didaktickými kategoriemi včetně těch, které podmiňují modernizaci a inovaci didaktiky jako samostatného oboru. 1. Didaktika jako teorie vzdělávání a vyučování, předmět didaktiky a její postavení v systému pedagogických disciplín. 2. Základní pedagogické dokumenty. 3. Pedagogicko- psychologická diagnostika ve školní didaktice. 4. Interakce a komunikace ve výuce. 5. Didaktické zásady. 6. Výukové cíle a jejich taxonomie. 7. Organizační formy výuky. 8. Výukové metody. 9. Materiální didaktické prostředky. Učebnice. 10. Profesní dráha učitele, kompetence. 11. Příprava a realizace vyučovací hodiny. 12. Hodnocení výsledků výuky. SEMINÁŘ Cílem seminářů bude dosáhnout toho, aby studenti dokázali teoreticky probraná témata přednášek prakticky realizovat. Získají tím nejen základní pedagogické dovednosti, ale pochopí význam didaktiky pro jejich další pedagogické studium a samotné povolání pedagoga. Semináře budou podporovat samostatnou činnost studentů vedoucí k získání potřebných dovedností v oboru. 1. Základní pedagogické dokumenty - práce s učebními plány, osnovami, RVP a ŠVP, tvorba vlastního celoročního plánu učiva. 2. Výukové cíle a jejich taxonomie - praktický nácvik formulace výchovně vzdělávacích cílů. 3. Učební úlohy ve výuce, jejich taxonomie, praktický nácvik formulací učebních úloh. 4. Didaktická analýza učiva vybraného tématického celku. 5. Příprava aktivizačních metod do vyučování. 6. Technologie výuky - příprava didaktického testu z vybraného tématického celku, jeho vyplnění a hodnocení. 7. Stanovení vhodných organizačních forem u vybraného učiva vzhledem ke stanoveným výukovým cílům. 8. Hodnocení - sestavení širšího slovního hodnocení fiktivního žáka za pololetí. 9. Vyučovací hodina - písemná realizace přípravy na vyučovací hodinu. 10. Pedagogická aktualita.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Didaktika jako teorie vzdělávání a vyučování, předmět didaktiky a její postavení v systému pedagogických disciplín.
    2. Základní pedagogické dokumenty.
    3. Pedagogicko- psychologická diagnostika ve školní didaktice.
    4. Interakce a komunikace ve výuce.
    5. Didaktické zásady.
    6. Výukové cíle a jejich taxonomie.
    7. Organizační formy výuky.
    8. Výukové metody.
    9. Materiální didaktické prostředky. Učebnice.
    10. Profesní dráha učitele, kompetence.
    11. Příprava a realizace vyučovací hodiny.
    12. Hodnocení výsledků výuky.

    SEMINÁŘ
    1. Základní pedagogické dokumenty - práce s učebními plány, osnovami, RVP a ŠVP, tvorba vlastního celoročního plánu učiva.
    2. Výukové cíle a jejich taxonomie - praktický nácvik formulace výchovně vzdělávacích cílů.
    3. Učební úlohy ve výuce, jejich taxonomie, praktický nácvik formulací učebních úloh.
    4. Didaktická analýza učiva vybraného tématického celku.
    5. Příprava aktivizačních metod do vyučování.
    6. Technologie výuky - příprava didaktického testu z vybraného tématického celku, jeho vyplnění a hodnocení.
    7. Stanovení vhodných organizačních forem u vybraného učiva vzhledem ke stanoveným výukovým cílům.
    8. Hodnocení - sestavení širšího slovního hodnocení fiktivního žáka za pololetí.
    9. Vyučovací hodina - písemná realizace přípravy na vyučovací hodinu.
    10. Pedagogická aktualita.
Literatura
    doporučená literatura
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X. info
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 3.vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. 5. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4. info
  • JANIŠ, K. Obecná didaktika: vybraná témata. Hradec králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7367-054-2. info
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2., rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. info
  • PASCH, M.,et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2.vyd. Praha: Portál, 2005, c1998. ISBN 80-7367-054-2. info
  • KURELOVÁ, M. Pedagogika II. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2001. ISBN 80-7942-156-8. info
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • NIKL, J. Technologie projektování učebních činností prostřednictvím vzdělávacích cílů. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-120-1. info
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 4. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.