UCJAP032 Základy teorie výchovy

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2012
Rozsah
Seminář 12 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (cvičící)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem přednášky je seznámit studenty s kodifikovanou pedagogickou disciplínou teorie výchovy. Přednášky jsou zaměřeny na představení teoretického vymezení teorie výchovy a základních složek výchovy. Důraz je kladen na praktické využití přednášených témat ve školní praxi 1. Teorie výchovy - teoretické vymezení, terminologie. 2. Složky výchovy. 3. Rozumová a pracovní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách. 4. Mravní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách. 5. Globální výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách. 6. Školní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách. 7. Multikulturní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách. 8. Mediální výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách. 9. Výchova ke zdraví - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách. 10. Výchova a manipulace. SEMINÁŘ Semináře jsou zaměřeny na praktické využití získaných poznatků z přednášky. Jednotlivá témata vyplývají z jednotlivých obsahů složek výchovy. Studenti získají i praktické dovednosti při tvorbě metodických listů, které mohou aplikovat při realizaci výchovně vzdělávacích aktivit s dětmi a mládeží. 1. Zásady při tvorbě metodických listů. 2. Aktivizační metody při realizaci jednotlivých složek výchovy. 3. Podpora a utváření zdravého životního stylu v kontextu školy. 4. Diskuze s morálním obsahem v rámci realizace etické výchovy. 5. Výchova k fair play jako součást tělesné výchovy s přesahem do ostatních školních předmětů. 6. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - globální výchova. 7. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - multikulturní výchova. 8. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - lidská a dětská práva. 9. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - mediální výchova. 10. problémy vyplývající z praktické realizace jednotlivých složek výchovy ve školních podmínkách.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Teorie výchovy - teoretické vymezení, terminologie.
    2. Složky výchovy.
    3. Rozumová a pracovní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
    4. Mravní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
    5. Globální výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
    6. Školní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
    7. Multikulturní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
    8. Mediální výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
    9. Výchova ke zdraví - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
    10. Výchova a manipulace.
    SEMINÁŘ
    1. Zásady při tvorbě metodických listů.
    2. Aktivizační metody při realizaci jednotlivých složek výchovy.
    3. Podpora a utváření zdravého životního stylu v kontextu školy.
    4. Diskuze s morálním obsahem v rámci realizace etické výchovy.
    5. Výchova k fair play jako součást tělesné výchovy s přesahem do ostatních školních předmětů.
    6. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - globální výchova.
    7. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - multikulturní výchova.
    8. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - lidská a dětská práva.
    9. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - mediální výchova.
    10. problémy vyplývající z praktické realizace jednotlivých složek výchovy ve školních podmínkách.
Literatura
    doporučená literatura
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
  • JANIŠ, K.; TÄUBNER, V. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-902-4. info
  • Fair Play Education in Schools: A Shared responsibility. Praha: Olympia, 2011. ISBN 978-80-7376-296-4. info
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník her a improvizací. Praha:ARTAMA, 1992.. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. info
  • MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Praha, 2006. ISBN 80-7254-866-2. info
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum.. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. info
  • JANIŠ, K. Partnerství, manželství, rodičovství a středoškolská mládež. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-246-1. info
  • VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2. info
  • WEISS, P. Sexuální deviace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-634-9. info
  • JANIŠ, K. Sexuální výchova - příspěvek k teorii a praxi. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve škole. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1. info
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno, 2004. ISBN 80-86633-21-7. info
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II.. Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 80-7042-374-9. info
  • ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9. info
  • ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9. info
  • BROKLOVÁ, Z. aj. Média tvořivě. Kladno, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4. info
  • BRANDER, P. aj. Kompas : Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, 2006. ISBN 80-7203-827-3. info
  • STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. info
  • PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha, 1994. ISBN 80-85623-98-6. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Zkouška - písemná zkouška z přednášek a ze základní literatury.
Zápočet - zpracování metodických listů, aktivní účast a vystoupení na semináři.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.