FPF:UCJNP031 Základy teorie výchovy - Informace o předmětu
UCJNP031 Základy teorie výchovy
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2012
- Rozsah
- Seminář 24 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (cvičící)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Němčina pro školskou praxi (program FPF, B7310 Filo)
- Cíle předmětu
- PŘEDNÁŠKA Cílem přednášky je seznámit studenty s kodifikovanou pedagogickou disciplínou teorie výchovy. Přednášky jsou zaměřeny na představení teoretického vymezení teorie výchovy a základních složek výchovy. Důraz je kladen na praktické využití přednášených témat ve školní praxi SEMINÁŘ Semináře jsou zaměřeny na praktické využití získaných poznatků z přednášky. Jednotlivá témata vyplývají z jednotlivých obsahů složek výchovy. Studenti získají i praktické dovednosti při tvorbě metodických listů, které mohou aplikovat při realizaci výchovně vzdělávacích aktivit s dětmi a mládeží.
- Osnova
- PŘEDNÁŠKA
1. Teorie výchovy - teoretické vymezení, terminologie.
2. Složky výchovy.
3. Rozumová a pracovní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
4. Mravní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
5. Globální výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
6. Školní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
7. Multikulturní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
8. Mediální výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
9. Výchova ke zdraví - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
10. Výchova a manipulace.
SEMINÁŘ
1. Zásady při tvorbě metodických listů.
2. Aktivizační metody při realizaci jednotlivých složek výchovy.
3. Podpora a utváření zdravého životního stylu v kontextu školy.
4. Diskuze s morálním obsahem v rámci realizace etické výchovy.
5. Výchova k fair play jako součást tělesné výchovy s přesahem do ostatních školních předmětů.
6. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - globální výchova.
7. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - multikulturní výchova.
8. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - lidská a dětská práva.
9. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - mediální výchova.
10. problémy vyplývající z praktické realizace jednotlivých složek výchovy ve školních podmínkách.
- PŘEDNÁŠKA
- Literatura
- doporučená literatura
- ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
- JANIŠ, K.; TÄUBNER, V. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-902-4. info
- Fair Play Education in Schools: A Shared responsibility. Praha: Olympia, 2011. ISBN 978-80-7376-296-4. info
- STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998.ISBN 80-85931-61-3. info
- MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník her a improvizací. Praha:ARTAMA, 1992.. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. info
- MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Praha, 2006. ISBN 80-7254-866-2. info
- PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum.. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. info
- JANIŠ, K. Partnerství, manželství, rodičovství a středoškolská mládež. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-246-1. info
- VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2. info
- WEISS, P. Sexuální deviace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-634-9. info
- JANIŠ, K. Sexuální výchova - příspěvek k teorii a praxi. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. info
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve škole. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1. info
- STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno, 2004. ISBN 80-86633-21-7. info
- STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II.. Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7. info
- MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 80-7042-374-9. info
- ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9. info
- ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9. info
- BROKLOVÁ, Z. aj. Média tvořivě. Kladno, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4. info
- BRANDER, P. aj. Kompas : Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, 2006. ISBN 80-7203-827-3. info
- PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha, 1994. ISBN 80-85623-98-6. info
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Zkouška - písemná zkouška z přednášek a ze základní literatury.
Zápočet - zpracování metodických listů, aktivní účast a vystoupení na semináři.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2012/UCJNP031