UHVP0001 Proseminář památkové péče

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2013
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. David Váhala (cvičící)
Garance
Mgr. David Váhala
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je seznámit a uvést do základů uměleckohistorické práce v muzeu a v galerii, především základů odborného zpracování uměleckohistorických sbírkových fondů po stránce určení autorství anebo atribuce, datace, provenience, materiálu, techniky, formálně-stylového popisu a určení umělecké kvality, zařazení do uměleckého a kulturně-historického kontextu, vyrovnání se s odbornou literaturou, a to na konkrétních příkladech různých druhů uměleckých a/nebo umělecko-řemeslných děl (malířství, sochařství, grafika, kresba, uměleckohistorické řemeslo - keramika, porcelán, zlatnictví, sklo aj.). Nezbytná je znalost základních pojmů a terminologie z "aplikovaných" dějin umění a znalectví v oblasti volného umění - malířství, sochařství, kresba a v případě uměleckého řemesla. Součástí výkladu je ozřejmění kulturněhistorických předpokladů etablování dějin umění jako akademického oboru a jako "aplikované" disciplíny, pomocí níž se historik umění v muzeu a/nebo v galerii vyrovnává s konkrétním uměleckohistorickým materiálem a předvedení různých funkcí, které jsou s tímto spojeny. Seminář rovněž nastiňuje základní uměleckohistorické přístupy k uměleckému dílu a možnosti jeho zkoumání a interpretace a využití pro muzejní a galerijní práci včetně možností jejich prezentace formou stálé expozice (její možnosti a limity). Součástí semináře jsou základy práce s odbornou literaturou a psaní odborných textů.
Osnova
  • 1. Kulturněhistorické předpoklady vzniku "akademických" a "aplikovaných" dějin umění (dějin umění na univerzitách a v muzejních a galerijních institucích).
    2. Základní koncepce dějin umění (od vídeňské školy dějin umění až k současným sociologizujícím a jiným (postmoderním přístupům)
    3. Základy práce historika umění v muzeu/galerii - otázky určení autorství, atribuce, námětu, ikonografického určení, materiálu, techniky, stylového zařazení a datace a různé možné interpretace a přístupy k uměleckému dílu a s tímto spojená odborná terminologie
    4. Základní možnosti a koncepce prezentace uměleckých děl, historický exkurz od Kunstkomor až po virtuální muzea, limity a možnosti stálých expozic
    5. Výrazové prostředky malířství a sochařství, základy formálně-analytického popisu malířského, sochařského nebo grafického díla a díla z oblasti uměleckého řemesla (keramika, porcelán, sklo, zlatnictví aj.) a praktická cvičení na konkrétních příkladech
    6. Základní znalosti (dějiny, značky, produkce, odborná literatura) z oblasti keramiky (habánská, proskovká, delfská fajáns), porcelánu (Míšeň, Vídeň, vybrané porcelánové manufaktury na našem území), zlatnictví (opavští zlatníci), skla aj.
Literatura
    doporučená literatura
  • Ladislav Kesner. Expozice jako prostor aktivního vnímání. Teoretická východiska, strategie realizace. Bulletin Moravské galerie v Brně, 58/59, 2002/2003, s. 92-107. info
  • Jiří Kroupa. Historik umění v galerii. Několik poznámek k aktuálnímu tématu. Bulletin Moravské galerie v Brně, 54, 1998, s. 12-22. info
  • Jiří Kroupa. Chvála "ciceronství". Bulletin Moravské galerie v Brně, 52, 1996, s. 95-97. info
  • Ladislav Kesner. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha 2000. info
  • Jiří Kroupa. Od uměleckého díla k sociologii vidění. Bulletin Moravské galerie v Brně, 56, 2000, s. 37-50. info
  • Oldřich J. Blažíček - Jiří Kropáček. Slovník pojmů z dějin umění. Praha 1991. info
  • Jiří Kroupa. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění I. Brno 1996, skripta FF MU Brno. info
Informace učitele
Aktivní účast na semináři, úspěšné absolvování testu ze základních znalostí z oblasti volného a užitého umění, základních předpokladů z dějin umění a dějin kultury a s tím spojené odborné terminologie, vypracování seminární práce (zpracování vybraného malířského, sochařského nebo grafického uměleckého díla nebo uměleckořemeslného díla, případně souboru těchto děl, formou odborného katalogového hesla)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.