UBKKN042 Výchova uživatelů

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2014
Rozsah
2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou systematizované poznatky z dřívějšího studia s důrazem na jejich vzájemnou prostupnost a vazby.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem disciplíny je představit pedagogiku jako vědní disciplínu zabývající se výchovou a vzděláváním, která má své místo rovněž v knihovnické profesi; teoreticky i prakticky představit metodiku výchovy ke čtení, k četbě a ke čtenářství i k využívání věcných informací; blíže je specifikovat pro jednotlivé kategorie čtenářů a uživatelů podle věku, vzdělání, obecně životních názorů a postojů, podle čtenářských zájmů a preferencí.
Osnova
  • 1. Kapitola o výchově a vzdělávání.
    Pedagogika čtenáře. Výchova a vzdělávání dětí a mládeže. Výchova a vzdělávání dospělých. Zákony učení.
    2. Výchova četbou a výchova k četbě.
    Periodizace čtenářského věku. Rozvoj dětského čtenářství. Čtenářství dospělých.
    3. Informativní výchova a výchova čtenářská.
    4. Metodika práce se čtenáři.
    Kategorizace uživatelů/čtenářů. Diferenciace knihovnických služeb dětem a mládeži.
    5. Metody individuálního působení na čtenáře.
    6. Metody skupinového působení na čtenáře.
    7. Názorná propagace.
    8. Akce a kampaně zacílené na specifické skupiny čtenářů a uživatelů.
Literatura
    povinná literatura
  • HOMOLOVÁ, K. Uživateslká propedeutika. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2010. ISBN 978-80-7248-625-0. info
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. info
  • VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. info
  • SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
  • ČUMPLOVÁ, L. Podíl veřejných knihoven ve výchově dětí a mládeže k práci s informacemi ve veřejných knihovnách. Praha : Ústřední knihovna OBIS PdF UK, 1990. info
  • VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. Praha : SPN, 1987. info
    doporučená literatura
  • KRAMPOLOVÁ, I.; POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha : ÚIV, 2005. info
  • WARD, P., ADAMS, S., LEVERMORE, J. Jak se připravovat na práci s mládeží. Praha : Portál, 1997. info
  • CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, 1995. info
    neurčeno
  • Odborné časopisy klasické i elektronické:. Čtenář, Duha, Krok, GrandBiblio, Ikaros, Knihovnický zpravodaj Vysočiny aj. Písemné podklady z konkrétních knihoven i inform. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Známkou
Test
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Aktivní účast na seminářích - zapojování se do diskuse o knihovnických a informačních službách poskytovaných různorodým skupinám čtenářů a uživatelů obecně a v konkrétních knihovnách.
Povolena je absence ve dvou seminářích.
Kritéria pro udělení zápočtu:
Zpracování individuálního plánu četby pro modelového uživatele - student doplní plán o rozbor motivací pro výběr četby vzhledem k typu a požadavkům zvoleného uživatele.
Kritéria pro zvládnutí zkoušky:
Ústní rozprava nad vylosovanými pojmy z oblasti výchovy uživatelů, komentář k poznámkám učitele v zápočtovém úkolu.
Předmět je zkouškou ukončován v řádném zkouškovém období po skončení ZS, po konzultaci s vyučujícím je možno stanovit náhradní termín v LS.
Předmět lze studovat při pobytech na Socrates/Erasmus individuálně.

AktivityNáročnost [h]
Domácí příprava na výuku15
Příprava na zkoušku30
Semestrální práce30
Účast na výuce26
Celkem101
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.