UCJIK311 Italská literatura 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2014
Rozsah
Seminář 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
dott. Giorgio Cadorini, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Táňa Pavlíková Alešová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Táňa Pavlíková Alešová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento cyklus přednášek a seminářů je věnován přehledu vývoje italské literatury 13. - 15. století. Cílem přednášky je charakterizovat dané období a zařadit jeho literární představitele do takto vzniklého rámce literárního i společenského. Cílem seminářů je formální i obsahový rozbor vybraného souboru textů, osvětlení autorova stylu a přiblížení témat, která zpracovává. Na tento předmět volně navazuje a jako doplnění působí předmět Italská literatura ve filmu 1. Literatura: Povinná literatura: Segre, C., Martignoni, C., Leggere il mondo. Vol. I-III, Milano: Mondadori, 2001. Seidl, I. La letteratura italiana dal Duecento al Settecento. Brno: FF UJEP, 1986. Doporučená literatura: AA. VV. Letteratura italiana I. Il letterato e le istituzioni. Torino: Einaudi, 1982. AA. VV. Letteratura italiana IV. L?finterpretazione. Torino: Einaudi, 1982. Asor Rosa, A. Sintesi di storia della letteratura italiana, Firenze: La Nuova Italia, 1979. Bellini, G., Mazzoni, G. Moduli di letteratura italiana. Dante. Bari: Laterza, 1998. Bellini, G., Mazzoni, G. Moduli di letteratura italiana. Petrarca. Bari: Laterza, 1998. Gatto, L. L'Italia dei comuni e delle signorie. Roma: Newton & Compton, 1996. Gatto, L. L'Italia nel medioevo. Gli italiani e le loro citta. Roma: Newton & Compton, 1995. Le Goff, J. L?fuomo medievale. Bari: Laterza, 1987. Le Goff, J. Immagini per un medioevo. Bari: Laterza, 2002. Guglielmino, S., Grosser, H. Il sistema letterario '200 e '300. Milano: Principato, 2002. www.classicitaliani.it www.liberliber.it
Osnova
  • 1. Introduzione sulle origini. Il `200: la letteratura religiosa, didattica e quella profana.
    Analisi: Francesco d`Assisi Cantico delle creature
    2. Le origini della poesia d`arte, dalla lirica provenzale alla poesia in Sicilia ed in Toscana
    Analisi: Giacomo da Lentini: Io m`aggio posto in cuore
    3. Il Dolce stil novo
    Analisi: Guido Guinizzelli: Al cor gentil rempaira sempre amore
    4.- 5. Dante Alighieri: la trattatistica, la lirica e la Divina commedia
    Analisi: Dante Alighieri: estratto da La Divina commedia
    6. L`antitesi della lirica illustre. Il realismo, la giocosit? e la letteratura di viaggio
    Analisi: Rustichello da Pisa e Marco Polo: Milione
    7.-8. I classici del `300, Petrarca
    Analisi: Petrarca: Di pensier in pensier, di monte in monte
    9.-10. I classici del `300. Boccaccio. Il passaggio dall`exemplum alla novella.
    Analisi: Boccaccio: estratto da Il Decameron
    11.-12. L`umanesimo. La nascita delle Accademie, la comunione della tradizione filosofica con la tradizione cristiana. La corte di Lorenzo de` Medici.
    Analisi: Poliziano: I`mi trovai, fanciulle, un bel mattino
Vyučovací jazyk
Italština
Informace učitele
Aktivní účast na seminářích (min. 80%), domácí příprava zadaných textů, seminární práce.
Kombinované studium:
Návod na individuální studium poskytne jednak úvodní seminář, dále pak distanční opora k tomuto předmětu obsahující odkazy na doporučenou studijní literaturu, texty k analýze a konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek. Během společných pracovních seminářů probíhá diskuse o analyzovaných textech. Jednu z analýz studenti odevzdají písemně jako seminární práci.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.