FPF:UBK00030 Vývoj češtiny 1 - Informace o předmětu
UBK00030 Vývoj češtiny 1
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2015
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. PaedDr. Zbyněk Holub, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. PaedDr. Zbyněk Holub, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Zbyněk Holub, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro střední školy - čeština (program FPF, M7504)
- Cíle předmětu
- Předmět je realizován formou přednášky a semináře. V přednáškách bude podán nástin vývoje českého jazyka od období předhistorického přes charakteristiku významných etap vývoje češtiny do doby pobělohorské. Cílem výuky v daném předmětu je navázat na předchozí výklad o počátcích vývoje slovanských jazyků, o staroslověnském období na našem území, o historickém vývoji češtiny do 15. století, propojit výklad o vývoji jazyka v rámci společenského, kulturního a historického kontextu (diskursu - v souvislostech; od přelomu 15. ? 16.století); přiblížit počátky utváření různých strukturních útvarů v rámci komplexu českého národního jazyka.
- Osnova
- Témata přednášek:
1. Cyrilometodějská mise, staroslověnština, návaznost na předhistorický vývoj.
2. Redakce staroslověnských památek, názory a názorové proudy.
3. České pravopisné systémy (procvičování, systém, popř. opakování).
4. Funkce a pojetí pravopisu (opakování). Písmo, pravopis, přepis.
5. Počátky existence českého jazyka ve 12.-13. století (na textech legend; podstata hagiografie)
6. Čeština 14. a 15. století: opakování, ohled na společenské, kulturní a literární ?zázemí?.
7. Tradice Jednoty bratrské v návaznosti na husitské období.
8. Problém biblického překladu v češtině. Bible kralická.
9. Humanistická čeština: ohled na společenské, kulturní a literární ?zázemí?.
10. Barokní čeština: ohled na společenské, kulturní a literární ?zázemí?.
11. Vývoj jazyka a počátky českých nářečí.
12. Opakování, popř. řešení dalších problémů.
V semináři posluchač uplatní:
1. teoretické znalosti z přednášek a ze samostudia při analýzách vybraných stsl. a stč. textů
2. schopnost porozumění textu, jeho převedení do současné češtiny a aplikace jazykového rozboru textu
3. dovednost orientace při výběru textů; kromě legend zařazujeme (např.):
3.1 evangelijní staroslověnské texty apod.
3.2 české skladby
c) duchovní (Hospodine, pomiluj ny; Svatý Václave)
d) světské: Alexandreida; Dalimilova kronika
e) texty Tomáše Štítného, M. Jana Husa, spisy Petra Chelčického, J. A. Komenského
f) jiné texty humanistické a barokní... (aj.)
- Témata přednášek:
- Literatura
- povinná literatura
- CUŘÍN, F. Vývoj spisovné češtiny. Praha : SPN, 1985. info
- ŠLOSAR D., VEČERKA R., DVOŘÁK J., MALČÍK P. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Host, Brno 2009. Brno, 2009. info
- doporučená literatura
- VEČERKA, R. Staroslověnština v kontextu slovanských jazyků. Univerzita Palackého v Olomouci + Euroslavica, Olomouc 2006. Olomouc, 2006. info
- LAMPRECHT, A., ŠLOSAR, D., BAUER, J. Historická mluvnice češtiny. Praha, 1986. info
- neurčeno
- HAVRÁNEK, B. Vývoj spisovného jazyka českého. In: ČESKOSLOVENSKÁ VLASTIVĚDA. Řada II. Spisovný jazyk český a slovenský. Praha : Sfinx (B. Janda), 1936; s. 3 ? 144. Praha, 1936. info
- Metody hodnocení
- Známkou
Ústní zkouška - Informace učitele
- Základní podmínky získání zápočtu:
1. docházka: tolerovány jsou cca dvouhodinové absence; v případě vyšší neúčasti je nutno zpracovat samostatnou práci (absence nesmí přesáhnout hodnotu 50 % z počtu seminářů).
2. splnění 3 dílčích úkolů v semináři (nebo samostatně) - podle seznamu zadaného na počátku semestru (při 1. semináři)
3. splněné úkoly musí posluchač/-ka prezentovat.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2015/UBK00030