UBKKA208 Řízení knihoven 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2015
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta. Kvalita výuky je systematicky prověřována formou testů, prezentací zadaných referátů aj. Předmět je ukončen ústní zkouškou, která je zaměřena na prověření získaných teoretických znalostí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit posluchače s problematikou rozhodování, jeho obsahem a rozsahem. Ukázat základní principy, metody, postupy a techniky rozhodování v podmínkách jistoty, nejistoty a rizika. Dosáhnout pochopení funkce rozhodování jakožto podstaty řízení a úlohu manažera v něm. V předmětu budou probírány konkrétní základní problémy přechodu od teorie k praxi i požadavky pro úspěšnou řídící činnost v podmínkách tržního hospodářství. Prohloubí a zdokonalí předpoklady pro lepší a širší schopnosti rozhodování používáním dalších metod, přístupů a postupů. Posluchači budou seznámeni s postupy při zadávání veřejných zakázek a s příslušnou legislativou. Zvláštní pozornost bude věnována krizovému řízení a krizovému plánu při živelných pohromách. Dozvědí se o možnostech řízení kvality, např. bude rozebrán benchmarking jako jedna z možností. Část přednášek bude věnována managementu změn. Semináře budou sledovat globální prostředí, typy organizací a roli manažerů. Plánování, základy řízení, tvorbu strategických a koncepčních materiálů. Plánování a základy řízení projektů. Zadávání veřejných zakázek. Krizové řízení. Přípravu a uplatnění krizového plánu při živelných pohromách. Možnosti řízení kvality, např. benchmarking ad. Techniky time managementu, optimalizace pracovního zatížení. Metody řízení podle kompetencí. Metody prezentace a sebeprezentace. Vedení porad a diskusí.
Osnova
  • Obsah přednášek:
    I. Teoretická východiska managementu
    - vývoj názorů na řízení lidí, hlavní představitelé,
    - klasický management,
    - manažerská věda.
    II. Manažeři a jejich prostředí
    - osobnost a role manažera,
    - vliv temperamentu na osobnost manažerů,
    - pracovní prostředí.
    III. Struktura a obsah manažerské práce
    - manažerské rozhodování,
    - funkce plánování,
    - funkce organizování,
    - funkce kontrolování.
    IV. Manažerské dovednosti
    - manažerské styly,
    - motivace,
    - umění řídit výkon zaměstnanců,
    - delegování úkolů,
    - týmy, jejich tvorba a řízení,
    - řídící komunikace.
    V. Implementace marketingu do stylu řízení
    - marketingové řízení,
    - marketingové prostředí,
    - marketingový výzkum,
    - marketingový mix.
    VI. Fudraising
    - plánování,
    - budování identity knihovny,
    - pravidla úspěšného fundraisingu.
Literatura
    povinná literatura
  • FOBEROVÁ, Libuše. Řízení knihoven 1. Opava, 2012. info
  • FOBEROVÁ, Libuše. Dokonalé služby v hudebních knihovnách. Duha [online], 2010. URL info
  • FOBEROVÁ, Libuše. Trend ve službách: management kvality. 2010. URL info
  • FOBEROVÁ, Libuše. Zkušenosti s managementem hudebních knihoven v českých knihovnách. Žilina, 2010. ISBN 978-80-89303-32-8. info
  • FOBEROVÁ, Libuše. Management v knihovnách. Brno, 2009. info
  • FOBEROVÁ, Libuše. Specifika managementu knihoven. Havlíčkův Brod, 2008. URL info
  • DONNELLY,J. jr.; GIBSON, JAMES L.; IVANCEVICH, JOHN, M. Management. Praha, 2004. info
  • REKTOŘÍK, J. et al. Organizace neziskového sektoru : základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha, 2001. info
  • SAKÁLOVÁ, E. Knižničný manažment. Bratislava, 1995. info
    doporučená literatura
  • FOBEROVÁ, Libuše a BLÁHOVÁ, Drahomíra. Mapa možných budoucností veřejných knihoven. Opava, 2012. ISBN 978-80-7365-335-4. info
  • FOBEROVÁ, Libuše. Manažerské techniky. Opava, 2011. info
  • VODÁČEK, L.; VODÁČKOVÁ, O. Moderní management v teorii a praxi. Praha, 2006. info
  • DRUCKER, PF. Výzvy managementu pro 21. století. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-021-X. info
  • DOLAN, R. J. Strategic Marketing Management. Boston: Harvard Business School Publications, 1998. ISBN 95-5432. info
  • BELBIN, M.R. Management teams - why they succeed or fail. Oxford : Butterworth Heinemann, 1996. ISBN 0-7506-2676-3. info
  • KOONTZ, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-45-7. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Účast na zkoušce je podmíněna přednesením referátu zpracovaném v Power Pointu o rozsahu 30 normostran textu s obsahovým zaměřením na přednášenou problematiku. Aktualizace 14/15!
AktivityNáročnost [h]
Domácí příprava na výuku10
Exkurze3
Konzultace5
Přednáška10
Příprava na zkoušku10
Účast na výuce5
Zkouška2
Celkem45
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.