FPF:UBKKK042 Výchova uživatelů - Informace o předmětu
UBKKK042 Výchova uživatelů
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2015
- Rozsah
- Přednáška 4 HOD/SEM, Seminář 2 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou systematizované poznatky z dřívějšího studia s důrazem na jejich vzájemnou prostupnost a vazby.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Cílem disciplíny je představit pedagogiku jako vědní disciplínu zabývající se výchovou a vzděláváním, která má své místo rovněž v knihovnické profesi; teoreticky i prakticky představit metodiku výchovy ke čtení, k četbě a ke čtenářství i k využívání věcných informací; blíže je specifikovat pro jednotlivé kategorie čtenářů a uživatelů podle věku, vzdělání, obecně životních názorů a postojů, podle čtenářských zájmů a preferencí.
- Osnova
- 1. Kapitola o výchově a vzdělávání.
Pedagogika čtenáře. Výchova a vzdělávání dětí a mládeže. Výchova a vzdělávání dospělých. Zákony učení.
2. Výchova četbou a výchova k četbě.
Periodizace čtenářského věku. Rozvoj dětského čtenářství. Čtenářství dospělých.
3. Informativní výchova a výchova čtenářská.
4. Metodika práce se čtenáři.
Kategorizace uživatelů/čtenářů. Diferenciace knihovnických služeb dětem a mládeži.
5. Metody individuálního působení na čtenáře.
6. Metody skupinového působení na čtenáře.
7. Názorná propagace.
8. Akce a kampaně zacílené na specifické skupiny čtenářů a uživatelů.
- 1. Kapitola o výchově a vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- HOMOLOVÁ, K. Uživateslká propedeutika. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2010. ISBN 978-80-7248-625-0. info
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. info
- KRAMPOLOVÁ, I.; POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha : ÚIV, 2005. info
- CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, 1995. info
- VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. info
- SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
- VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. Praha : SPN, 1987. info
- doporučená literatura
- WARD, P., ADAMS, S., LEVERMORE, J. Jak se připravovat na práci s mládeží. Praha : Portál, 1997. info
- Výukové metody
- Přednášení
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) - Metody hodnocení
- Známkou
Test
Analýza výkonů studenta - Informace učitele
- Aktivní účast na seminářích - zapojování se do diskuse o knihovnických a informačních službách poskytovaných různorodým skupinám čtenářů a uživatelů obecně a v konkrétních knihovnách.
Povolena je absence ve dvou seminářích.
Kritéria pro udělení zápočtu:
Zpracování individuálního plánu četby pro modelového uživatele - student doplní plán o rozbor motivací pro výběr četby vzhledem k typu a požadavkům zvoleného uživatele.
Kritéria pro zvládnutí zkoušky:
Ústní rozprava nad vylosovanými pojmy z oblasti výchovy uživatelů, komentář k poznámkám učitele v zápočtovém úkolu.
Předmět je zkouškou ukončován v řádném zkouškovém období po skončení ZS, po konzultaci s vyučujícím je možno stanovit náhradní termín v LS.
Předmět lze studovat při pobytech na Socrates/Erasmus individuálně.
Aktivity Náročnost [h] Domácí příprava na výuku 15 Příprava na zkoušku 30 Semestrální práce 30 Účast na výuce 26 Celkem 101 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2015/UBKKK042