UBKKK042 Výchova uživatelů

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2013
Rozsah
Přednáška 4 HOD/SEM, Seminář 2 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou systematizované poznatky z dřívějšího studia s důrazem na jejich vzájemnou prostupnost a vazby.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem disciplíny je představit pedagogiku jako vědní disciplínu zabývající se výchovou a vzděláváním, která má své místo rovněž v knihovnické profesi; teoreticky i prakticky představit metodiku výchovy ke čtení, k četbě a ke čtenářství i k využívání věcných informací; blíže je specifikovat pro jednotlivé kategorie čtenářů a uživatelů podle věku, vzdělání, obecně životních názorů a postojů, podle čtenářských zájmů a preferencí.
Osnova
  • 1. Kapitola o výchově a vzdělávání.
    Pedagogika čtenáře. Výchova a vzdělávání dětí a mládeže. Výchova a vzdělávání dospělých. Zákony učení.
    2. Výchova četbou a výchova k četbě.
    Periodizace čtenářského věku. Rozvoj dětského čtenářství. Čtenářství dospělých.
    3. Informativní výchova a výchova čtenářská.
    4. Metodika práce se čtenáři.
    Kategorizace uživatelů/čtenářů. Diferenciace knihovnických služeb dětem a mládeži.
    5. Metody individuálního působení na čtenáře.
    6. Metody skupinového působení na čtenáře.
    7. Názorná propagace.
    8. Akce a kampaně zacílené na specifické skupiny čtenářů a uživatelů.
Literatura
    povinná literatura
  • HOMOLOVÁ, K. Uživateslká propedeutika. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2010. ISBN 978-80-7248-625-0. info
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. info
  • KRAMPOLOVÁ, I.; POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha : ÚIV, 2005. info
  • CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, 1995. info
  • VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. info
  • SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
  • VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. Praha : SPN, 1987. info
    doporučená literatura
  • WARD, P., ADAMS, S., LEVERMORE, J. Jak se připravovat na práci s mládeží. Praha : Portál, 1997. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Známkou
Test
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Aktivní účast na seminářích - zapojování se do diskuse o knihovnických a informačních službách poskytovaných různorodým skupinám čtenářů a uživatelů obecně a v konkrétních knihovnách.
Povolena je absence ve dvou seminářích.
Kritéria pro udělení zápočtu:
Zpracování individuálního plánu četby pro modelového uživatele - student doplní plán o rozbor motivací pro výběr četby vzhledem k typu a požadavkům zvoleného uživatele.
Kritéria pro zvládnutí zkoušky:
Ústní rozprava nad vylosovanými pojmy z oblasti výchovy uživatelů, komentář k poznámkám učitele v zápočtovém úkolu.
Předmět je zkouškou ukončován v řádném zkouškovém období po skončení ZS, po konzultaci s vyučujícím je možno stanovit náhradní termín v LS.
Předmět lze studovat při pobytech na Socrates/Erasmus individuálně.

AktivityNáročnost [h]
Domácí příprava na výuku15
Příprava na zkoušku30
Semestrální práce30
Účast na výuce26
Celkem101
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.