UBKKK042 Výchova uživatelů

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2009
Rozsah
Přednáška 4 HOD/SEM, Seminář 2 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Aktivní účast na seminářích - zapojování se do diskuse o knihovnických a informačních službách poskytovaných různorodým skupinám čtenářů a uživatelů obecně a v konkrétních knihovnách. Povolena je absence ve dvou seminářích.
Kritéria pro udělení zápočtu: zpracování seminární práce a její předání v elektronické podobě (mailem). Podmínky přijetí práce - rozsah 10 stran textu, seznam min. 5 titulů použité literatury (v textu řádně citované), vlastní komentář ke zpracovávané problematice.
Kritéria pro zvládnutí zkoušky: ústní rozprava nad vylosovaným okruhem, komentář k poznámkám učitele v seminární práci.
Předmět je zkouškou ukončován v řádném zkouškovém období po skončení ZS, po konzultaci s vyučujícím je možno stanovit náhradní termín v LS.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Disciplína teoreticky i prakticky představuje metodiku výchovy ke čtení, k četbě a ke čtenářství i využívání věcných informací a bližší specifikací pro jednotlivé kategorie čtenářů a uživatelů podle věku, vzdělání, obecně životních názorů a postojů, podle čtenářských zájmů a preferencí. Přednášky doplňují poznatky o roli knihoven v celoživotním vzdělávání občanů. Důraz je kladen na kulturní a výchovnou činnost knihoven, která má nezastupitelný význam v hodnotném vyplnění volného času dětí a mládeže. Seminář: Tematicky navazuje na přednášky. Analýza způsobu prezentace knihoven a jejich služeb se zdůrazněním složky informativní a výchovné. Ukázky praktických kulturně-výchovných aktivit pro děti, dospělé i seniory. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Literatura
    povinná literatura
  • KRAMPOLOVÁ, I.; POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha : ÚIV, 2005. info
  • CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, 1995. info
  • VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. info
  • SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
  • VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. Praha : SPN, 1987. info
    doporučená literatura
  • WARD, P., ADAMS, S., LEVERMORE, J. Jak se připravovat na práci s mládeží. Praha : Portál, 1997. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Test
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.