UBKKM035 Pedagogické a psychologické aspekty knihovnické profese

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2015
Rozsah
Přednáška 2 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou uspořádané poznatky z pedagogicky a psychologicky laděných disciplín z předcházejícího studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit studentům základy pedagogiky a psychologie a identifikovat způsoby jejich využití v profesi knihovníka.Současně je cílem zaměřit se na komunikační rozměr knihovnické profese, nabídnout možnost získání základů efektivního komunikování s různými typy uživatelů.
Osnova
  • 1. Vznik, vývoj a předmět pedagogiky.
    2. Základy výchovy ve volném čase. Volný čas a životní styl. Charta výchovy pro volný čas. Výchova mimo vyučování, vymezení pojmu, funkce, požadavky na realizaci.
    3. Knihovník jako pedagog volného času.
    4. Psychologie - pojmosloví, stručný přehled vývoje psychologického myšlení.
    5. Poznávací procesy související s orientací v prostředí.
    6. Paměť jako základ duševního života. Psychologie myšlení a tvořivosti.
    7. Duševní výkonnost člověka - schopnosti, dovednosti, inteligence.
    8. Citový život člověka. Biologický základ citů a jejich sociální formování. Typy citové aktivity člověka - temperament.
    9. Motivační zaměřenost chování.
    10. Knihovník jako sociální psycholog.
    11. Úvod do mezilidské komunikace. Neverbální komunikace. Verbální komunikace. Aktivní naslouchání.
    12. Asertivita a produktivní přístupy u svízelných typů.
    13. Knihovník jako úspěšný komunikant.
Literatura
    povinná literatura
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. info
  • NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
  • ČECHOVÁ, V. Psychologie a pedagogika. Praha : Informatorium,, 2000. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
  • PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5. info
    doporučená literatura
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. info
  • KTD - Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [databáze online]. Praha: Národní knihovna,, 2002. URL info
  • KOUDELKA, F. Analýza vzdělávacích potřeb. Andragogé, 2000. info
  • Průvodce znalostmi a dovednostmi evropských odborných pracovníků v oboru knihovnických a informačních služeb : eurosměrnice KIS. Praha : Svaz knihovníků a informačních pracovník, 1999. info
    neurčeno
  • BRADBURY, A. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. Praha : Computer Press, 2001. info
  • TYSON, S.; JACKSON, T. Organizační chování. Praha : Grada, 1997. info
  • ŠULĚŘ, O. Manažerské techniky. Praha : Rubico,, 1995. info
  • PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha: Argo, 1994. ISBN 80-85794-14-4. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Známkou
Test
Analýza výkonů studenta
Rozbor jazykového projevu studenta
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Informace učitele
Aktivní účast na přednáškách, zapojování se do diskuse.
Kritéria pro udělení zápočtu:
Přednesení referátu k vybranému okruhu a odevzdání písemného podkladu - rozsah 5 stran textu, seznam min. 5 titulů použité literatury (v textu řádně citované), vlastní komentář ke zpracovávané problematice.
Kritéria pro zvládnutí zkoušky:
Ústní rozprava nad vylosovaným okruhem, komentář k poznámkám učitele v seminární práci.
Předmět je zkouškou ukončován v řádném zkouškovém období po skončení ZS, po konzultaci s vyučujícím je možno stanovit náhradní termín v LS.
Předmět lze při studijních pobytech v rámci Socrates/Erasmus absolvovat individuálně.

AktivityNáročnost [h]
Domácí příprava na výuku30
Příprava na zkoušku45
Semestrální práce50
Účast na výuce26
Celkem151
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.