UCJNP045 Testování ve výuce cizích jazyků

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2015
Rozsah
Seminář 5 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s evaluací výuky a žáků, autoevaluací, s plánováním, průběhem a vyhodnocováním testů a zkoušek cizích jazyků. Posluchači se naučí vytvářet různé druhy testů a testovacích baterií a vyhodnocovat je tak, aby byl zajištěn optimální průběh učení. Poznají zásady tvorby jazykových testů, jejich provádění a vyhodnocování. Pro přípravu ústních zkoušek se studenti naučí pracovat s otázkami, hodnotit a klasifikovat výkony žáků. Seznámení s metodami vědeckého výzkumu v oblasti testování je přípravou pro vlastní badatelskou činnost studentů. Posluchači si na v praktických cvičeních naučí tvořit, opravovat testy a vyhodnocovat jejich výsledky, vést zkoušky a hodnotit výkony respondentů, vést záznamy a orientovat se ve statistickém zpracování výsledků.
Osnova

  • 1. Funktion und Stellenwert von Testen und Prüfungen
    2. Typen von Beurteilung und Bewertung
    3. Güterkriterien für Tests und Prüfungen
    4. Typologie von Testaufgaben
    5. Unterrichtsziele und Testinhalte
    6. Überprüfen des Lesevesrtehens
    7. Überprüfen des Hörvesrtehens
    8. Test zur Fertigkeit Schreiben
    9. Test zur Fertigkeit Sprechen
    10. Test, die Fertigkeiten kombinieren
    11. Test zu Wortschatz und Grammatik
    12. Bewertung des Schreibens und des Sprechens
Literatura
    doporučená literatura
  • Das Zertifikat Deutsch als Fremdsprache. München: Goethe Institut, 1995. info
  • Chráska, M. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999. info
  • Schmidt, R.: Tests und Prüfungen. In: Henrici, G.:. Einführung in die Didaktik des Unterrichts. info
  • Průcha, J. Pedagogická evaluace. Brno: Centrum pro další vzdělávání Masarykovy univerzity, 1996. info
  • Bolton, S. Probleme der Leistungsmessung. Lernfortschrittests in der Grundstufe. Berlin, München: Langenscheidt, 1996. info
  • Glaboniat, M. / Müller, M. / Schmitz, H. / Rusch, P. / Wertensch. Profile Deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen. Berlin, München: Langenscheidt, 1996. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. info
  • Albers, H-G. / Bolton, S. Testen und Prüfen in der Grundstufe. Einstufungstest und Sprachstandsprüfungen. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. info
  • Chráska, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palckého, 1998. info
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Vypracování vlastního testu pro hodnocení jazykové úrovně podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, včetně jeho hodnocení
Návod na individuální studium poskytne distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a odkazy na doporučenou studijní literaturu. Studenti vypracují testovou baterii pro hodnocení jazykové úrovně. Ústní zkouška ověřuje znalost teorie podle zadání katalogu otázek.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.