FPF:UBKK0003 Kurz práce s informacemi - Informace o předmětu
UBKK0003 Kurz práce s informacemi
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Jan Matula
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Česká literatura (program FPF, B7310 Filo)
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK) (2)
- Cíle předmětu
- Pro studenta na VŠ je nezbytné zvládnutí studijních návyků podporujících rozvoj schopností kritického myšlení, schopností samostatného vyhledávání potřebných informací a studijních materiálů, vyhodnocování relevantnosti nalezených informací, efektivní organizace znalostí i aktivní využívání prostředků ICT. Informační gramotnost jako celek, které se kurz věnuje, však nezahrnuje pouze schopnost vyhledávání a vyhodnocování informací. Jednotlivá témata kurzu korespondují s dílčími složkami informační gramotnosti, s tzv. funkční gramotností (literární gramotnost, dokumentová, jazyková a numerická gramotnost), a prostřednictvím dílčích úkolů podporují i rozvoj ICT gramotnosti jako základny pro rozvoj všech složek předchozích.
- Osnova
- 1. Sebeřízení
- základní techniky, které mohou pomoci získat kontrolu nad časem a zárověň vytvořit dostatečný prostor pro odpočinek; dodržování základních bezpečnostních pravidel při práci s informacemi; etická stránka publikování a přijímaní informací.
2. Definování problému
- základní prvotní práce s potřebou (např. psaní seminární práce nebo hledání tématu práce); efektivnější práce s tématem.
3. Zdroje informací
- hledání informací na internetu; kritické zhodnocení zdrojů relevantních pro práci; metody při hledání informací.
4. Elektronické informační zdroje
- přehled o tom, které zdroje lze v oboru využít a kde tyto zdroje najít přes zdroje licencované až po ty volně dostupné; přehled v elektronických zdrojích (vyhledávače, katalogy, databáze, specializované portály).
5. Internet
- kontinuita vývoje internetu a jeho aplikací; efektivní vyhledávání; zlepšování vlastní kompetence pro studium i práci.
6. Organizace
- organizace a kategorizace světa; organizace získaných poznatků; efektivní plánování pomocí organizování sama sebe a světa kolem sebe.
7. Hodnocení
- jak zhodnotit všechny zdroje a informace z nich; které zdroje a informace jsou těmi kvalitními a pro odbornou práci náležitými.
8. Interpretace
- jak se orientovat v poznatcích z odborné literatury; jak z nich vytáhnout to důležité a potřebné.
9. Tvorba textu
- přehled o některých druzích odborných textů, jejich charakteristice a naučíte se vytvořit redukovaný text; stručný návod, jak se vypořádat s tvorbou jakéhokoliv odborného textu.
10. Zpracování textu
- jak upravit a zkontrolovat text po editorské i gramatické stránce; jak správně citovat použité zdroje; jak má správně vypadat bibliografická citace; proč je nutné použité zdroje citovat; citační softwary.
- 1. Sebeřízení
- Literatura
- povinná literatura
- CROTTY, Yvonne a FARREN, Margaret (eds.). Digital literacies in education: creative, multimodal and innovative practices. Bern: Peter Lang, 2013. ISBN 978-3-0343-0928-8. info
- BADKE, William B. Research strategies: finding your way through the information fog. Bloomington: iUniverse, 2011. ISBN 978-1-4620-1017-2. info
- Metody hodnocení
- Referát
New Headway Elementary - 9 - 14 lekce (mírně pokročilí) - Informace učitele
- Kurz v Moodle: průběžné plnění jednotlivých modulů a jejich úkolů, odevzdávání úkolů, on-line testy.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2016/UBKK0003