UBKK0003 Kurz práce s informacemi

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2015
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Jan Matula
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pro studenta na VŠ je nezbytné zvládnutí studijních návyků podporujících rozvoj schopností kritického myšlení, schopností samostatného vyhledávání potřebných informací a studijních materiálů, vyhodnocování relevantnosti nalezených informací, efektivní organizace znalostí i aktivní využívání prostředků ICT. Informační gramotnost jako celek, které se kurz věnuje, však nezahrnuje pouze schopnost vyhledávání a vyhodnocování informací. Jednotlivá témata kurzu korespondují s dílčími složkami informační gramotnosti, s tzv. funkční gramotností (literární gramotnost, dokumentová, jazyková a numerická gramotnost), a prostřednictvím dílčích úkolů podporují i rozvoj ICT gramotnosti jako základny pro rozvoj všech složek předchozích.
Osnova
  • 1. Sebeřízení
    - základní techniky, které mohou pomoci získat kontrolu nad časem a zárověň vytvořit dostatečný prostor pro odpočinek; dodržování základních bezpečnostních pravidel při práci s informacemi; etická stránka publikování a přijímaní informací.
    2. Definování problému
    - základní prvotní práce s potřebou (např. psaní seminární práce nebo hledání tématu práce); efektivnější práce s tématem.
    3. Zdroje informací
    - hledání informací na internetu; kritické zhodnocení zdrojů relevantních pro práci; metody při hledání informací.
    4. Elektronické informační zdroje
    - přehled o tom, které zdroje lze v oboru využít a kde tyto zdroje najít přes zdroje licencované až po ty volně dostupné; přehled v elektronických zdrojích (vyhledávače, katalogy, databáze, specializované portály).
    5. Internet
    - kontinuita vývoje internetu a jeho aplikací; efektivní vyhledávání; zlepšování vlastní kompetence pro studium i práci.
    6. Organizace
    - organizace a kategorizace světa; organizace získaných poznatků; efektivní plánování pomocí organizování sama sebe a světa kolem sebe.
    7. Hodnocení
    - jak zhodnotit všechny zdroje a informace z nich; které zdroje a informace jsou těmi kvalitními a pro odbornou práci náležitými.
    8. Interpretace
    - jak se orientovat v poznatcích z odborné literatury; jak z nich vytáhnout to důležité a potřebné.
    9. Tvorba textu
    - přehled o některých druzích odborných textů, jejich charakteristice a naučíte se vytvořit redukovaný text; stručný návod, jak se vypořádat s tvorbou jakéhokoliv odborného textu.
    10. Zpracování textu
    - jak upravit a zkontrolovat text po editorské i gramatické stránce; jak správně citovat použité zdroje; jak má správně vypadat bibliografická citace; proč je nutné použité zdroje citovat; citační softwary.
Literatura
    povinná literatura
  • CROTTY, Yvonne a FARREN, Margaret (eds.). Digital literacies in education: creative, multimodal and innovative practices. Bern: Peter Lang, 2013. ISBN 978-3-0343-0928-8. info
  • BADKE, William B. Research strategies: finding your way through the information fog. Bloomington: iUniverse, 2011. ISBN 978-1-4620-1017-2. info
Metody hodnocení
Referát
New Headway Elementary - 9 - 14 lekce (mírně pokročilí)
Informace učitele
Kurz v Moodle: průběžné plnění jednotlivých modulů a jejich úkolů, odevzdávání úkolů, on-line testy.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018.