VCKDSFVP03 Sociální služby pro osoby se specifickými potřebami

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2016
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Výzkumné centrum pro kulturní dějiny Slezska a střední Evropy – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace o sociálních službách, které jsou v České republice poskytovány osobám se specifickými potřebami (lidem s postižením, menšinám, matkám s dětmi, rodinám s nízkými příjmy apod.). V kontextu nabývaných kompetencí absolventů oboru je důležitá jejich orientace v systému komunitního plánování, znalost možností sociální podpory státu jednotlivým skupinám obyvatel, základního legislativního ukotvení. Student získá základní představu o poslání a cílech vybraných sociálních služeb, cílových skupinách, způsobu organizace a práce s klienty. V rámci podpory osobnostního rozvoje klientů služeb - jedinců se specifickými potřebami připraví pro vybranou konkrétní organizaci projekt, který bude zaměřen na zpřístupnění kulturního dědictví národa. Student si ve vybraném regionu zvolí některou z nabízených sociálních služeb: pro rodiny s dětmi, službu pro rizikové děti a mládež, pro seniory, pro osoby trpící duševní nemocí a pro osoby nemocné, pro lidi s postižením nebo pro etnické menšiny a uprchlíky a najde konkrétní organizaci, seznámí se s jejím posláním, cílovou skupinou, organizací činnosti. Student bude projekt konzultovat s vybranou organizací, která bude moci následně zpracovaný projekt zaměřený na kulturní dědictví realizovat v rámci svých poskytovaných služeb.
Osnova
  • 1. Možnosti sociální podpory státu a sociální služby pro osoby se specifickými potřebami (pro jedince s postižením, menšinám, matkám s dětmi, rodinám s nízkými příjmy apod.).
    2. Komunitní plánování sociálních služeb.
    3. Poslání a cíle sociálních služeb pro vybranou cílovou skupinu.
    4. Zásady pro tvorbu projektu zaměřeného na zpřístupnění kulturního dědictví pro vybranou skupinu.
    5. Tvorba základního projektového záměru - stanovení cíle zaměřeného na kulturní dědictví, výběr organizace/sociální služby, pro níž bude projekt tvořen, popis cílové skupiny projektu, jejich specifik, možností i omezení.
    6. Stanovení rizik souvisejících s projektem a návrhy na jejich eliminaci. Popis aktuálního stavu vybrané památky z hlediska přístupnosti.
    7. Příprava návrhu na vlastní realizaci projektu, který bude v hlavní linii sledovat specifika potřeb vybrané cílové skupiny. Náměty na zpřístupnění.
    8. Stanovená pravidla a zdůraznění nároků na osobu prezentující.
    9. Vlastní zpracování projektu.
    10. Představení projektu a diskuse.
Literatura
    povinná literatura
  • Jančo, M. Návštěvníci muzeí se speciálními potřebami: slabozrací a nevidomí. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce, 2013, roč. 51, č. 2. info
  • Huťanová, J. Príbeh Bratislavského hradu a pamiatky svetového kultúrneho dedičstva. Múzeum, 2013, roč. 59, č. 2, s. 46-47. info
  • PILÁT, M. Sociální práce s vybranými skupinami klientů. Distanční studijní opora. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2012. URL info
  • Desatero pro lepší komunikaci pracovníků veřejné správy s osobami se zdravotním postižením. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižení, 2008. info
  • Matoušek, O. - Koláčková, J. - Kodymová, P. Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X. info
  • Bernard, P. - Fabre, P. Příručka k fyzické a smyslové dostupnosti muzeí. Praha: Český výbor ICOM, 2003. info
    doporučená literatura
  • Vyhláška 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. info
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. info
  • Jelínková, E. - Chadzipolichronisová, M. Jak se žije s handicapem, aneb Poznat znamená porozumět. Katalog věnovaný stejnojmenné výstavě. Brno: Moravské zemské muzeum, 2008. info
  • Francová, P. Za zeptání nic nedáte, aneb jak vidím svět, když nevidím. Praha: Okamžik, 2006. info
  • Hradilková, T. - Sýkorová, V. Dotýkejte se, prosím! Průvodce hmatovými projekty. Praha: Sdružení Hapestetika, 1998. info
Informace učitele
Účast na výuce (75 %), aktivní vystupování v rámci diskusí, písemná seminární práce, prezentace vybraného tématu (PowerPoint).
Úspěšné absolvování písemného testu, ústní rozpravy v rozsahu uvedené odborné literatury a obsahu přednášek.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, léto 2018.