UCJAP011 Základy obecné a vývojové psychologie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2017
Rozsah
Seminář 12 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty základním dovednostem v oblasti obecné a vývojové psychologie, které jsou úzce propojeny s poznatky z psychologie osobnosti. Student získá základní orientaci v psychologických disciplínách, bude schopen následně systematicky rozšiřovat získané poznatky. Látka přednášek tvoří podklad pro navazující předměty aplikované psychologie a pedagogiky. PŘEDNÁŠKA 1. Předmět, úkoly a cíle psychologie. Metody poznávání člověka. 2. Kognitivní procesy. Duševní výkonnost člověka - inteligence. 3. Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém. 4. Dynamické zdroje činnosti, motivace. 5. Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty. 6. Základní teoretické přístupy k utváření osobnosti. 7. Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapa v životě člověka. 8. Vývoj člověka, fylogeneze, ontogeneze, pojmy a definice. 9. Období prenatální a novorozenecké - výchozí charakteristika psychiky 10. Období kojenecké a batolecí - celkový charakter vývojových změn 11. Předškolní a mladší školní věk - obecná charakteristika duševních změn 12. Dospívání - prepubescence, pubescence, adolescence - celková charakteristika psychiky 13. Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk. 14. Stáří - obecná charakteristika duševních změn. SEMINÁŘ Cílem semináře je přiblížit psychologické disciplíny z hlediska jejich aplikovatelnosti v praxi. Student si během semináře nejen ujasní své osobní nastavení, ale dokáže proniknout a pochopit principy psychologických metod. Současně zvládne aktivními výstupy v seminářích propojovat jednotlivé psychologické disciplíny a aplikovat je zvláště do školské praxe. 1. Cvičení zaměřené na sebepoznání 2. Cvičení zaměřené na sebehodnocení 3. Projektivní metody 4. Psychologické metody - pozorování, rozhovor 5. Rozvoj zájmů v jednotlivých životních etapách 6. Význam hry v životě dětí 7. Význam dětské kresby 8. Interakce jedince s vnějšími podmínkami v jednotlivých životních etapách 9. Vývojové změny racionálně-kognitivních procesů v dospívání 10. Zralost Jáství 11. Nepřizpůsobené chování a poruchy psychiky
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Předmět, úkoly a cíle psychologie. Metody poznávání člověka.
    2. Kognitivní procesy. Duševní výkonnost člověka - inteligence.
    3. Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.
    4. Dynamické zdroje činnosti, motivace.
    5. Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
    6. Základní teoretické přístupy k utváření osobnosti.
    7. Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapa v životě člověka.
    8. Vývoj člověka, fylogeneze, ontogeneze, pojmy a definice.
    9. Období prenatální a novorozenecké - výchozí charakteristika psychiky
    10. Období kojenecké a batolecí - celkový charakter vývojových změn
    11. Předškolní a mladší školní věk - obecná charakteristika duševních změn
    12. Dospívání - prepubescence, pubescence, adolescence - celková charakteristika psychiky
    13. Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk.
    14. Stáří - obecná charakteristika duševních změn.
    SEMINÁŘ
    1. Cvičení zaměřené na sebepoznání
    2. Cvičení zaměřené na sebehodnocení
    3. Projektivní metody
    4. Psychologické metody - pozorování, rozhovor
    5. Rozvoj zájmů v jednotlivých životních etapách
    6. Význam hry v životě dětí
    7. Význam dětské kresby
    8. Interakce jedince s vnějšími podmínkami v jednotlivých životních etapách
    9. Vývojové změny racionálně-kognitivních procesů v dospívání
    10. Zralost Jáství
    11. Nepřizpůsobené chování a poruchy psychiky
Literatura
    doporučená literatura
  • HŘEBÍČKOVÁ, M. Pětifaktorový model v psychologii osobnosti : přístupy, diagnostika, uplatnění. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3380-7. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J., KRACZMARCZYK, S. Poslední úsek cesty. Praha: Návrat domů, 1995. ISBN 80-85495-43-0. info
  • SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnost: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9. info
  • BLATNÝ, M. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6. info
  • ATKINSON, R. L., et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3. info
  • SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. info
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Základy obecné psychologie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-283-8. info
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • MIKŠÍK, O. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 978-80-246-1304-8. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist, žárlivost, nevěra a rozvod, nový partner v rodině, nevlastní sourozenci, vzpomínky z dětství. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
  • DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte : [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4. info
  • KOHOUTEK, R. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: CERM, 2001. ISBN 80-7204-200-9. info
  • ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0. info
  • MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X. info
  • HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.