FPF:UCJNUK31 Reflektivní praxe - Informace o předmětu
UCJNUK31 Reflektivní praxe
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2017
- Rozsah
- Seminář 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství němčiny pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Daný předmět je bezprostředně vázaný na praktickou část výuky, zejména pak oborovou praxi. V případě studentů v kombinované formě vhodným přístupem usměrňuje další profesní rozvoj propojením teorie a praxe. 1. Reflektivní praxe, reflexe a sebereflexe, praktik, profesionalita 2. Reflektivní učení jako zkušenostní/zážitkové učení 3. Reflektivní praxe ve výzkumu 4. Metody a techniky reflexe I (sebehodnocení, hodnocení druhými, kolegiální reflexe, studentská reflexe) 5. Metody a techniky reflexe II (video, zkušenost v jiné roli, učitelská výzkum, akční výzkum) 6. Potenciál a limity reflektivní praxe 7. Lektor (reflektivní kompetence, typologie, profesionalizace) 8. Reflexe a problémová/bezproblémová zkušenost Literatura: Dytrtová, R., Krhutová, M.: Učitel: příprava na profesi, Praha 2009. Ende, K., etc.: Deutsch lehren lernen: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2013. Funk, H.: Deutsch lehren lernen: Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2014. Hupková, M., Profesijná sebareflexia učiteĺov, Nitra 2006. Kolb, D.: Experiential learning, Prentice-Hall 1984. Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008. Legutke, M. / Schart, M.: Deutsch lehren lernen: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Berlin: Klett/ Langenscheidt, 2015. Nezvalová, D., Reflexe v pregraduální přípravě učitele, Pedagogika, 44(3). Nezvalová, D., Akčním výkumem k zlepšení kvality škol. E-Pedagogium, 2(4). Podlahová, L.: Ze studenta učitelem: student, praktikant, učitel. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. Prášilová, M.: Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006. Sitná, D.: Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. Spilková, V., etc. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida, 2015. Spilková, V.: Význam portfolia pro profesní rozvojstudentů učitelství. In M. Píšová, Portfolio v profesní přípravě učitele (s.7-19), Pardubice 2007. Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. Ziebell, B.: Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin: Langenscheidt, 2001.
- Osnova
- 1. Reflektivní praxe, reflexe a sebereflexe, praktik, profesionalita
2. Reflektivní učení jako zkušenostní/zážitkové učení
3. Reflektivní praxe ve výzkumu
4. Metody a techniky reflexe I (sebehodnocení, hodnocení druhými, kolegiální reflexe, studentská reflexe)
5. Metody a techniky reflexe II (video, zkušenost v jiné roli, učitelská výzkum, akční výzkum)
6. Potenciál a limity reflektivní praxe
7. Lektor (reflektivní kompetence, typologie, profesionalizace)
8. Reflexe a problémová/bezproblémová zkušenost
Literatura:
Dytrtová, R., Krhutová, M.: Učitel: příprava na profesi, Praha 2009.
Ende, K., etc.: Deutsch lehren lernen: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2013.
Funk, H.: Deutsch lehren lernen: Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2014.
Hupková, M., Profesijná sebareflexia učiteĺov, Nitra 2006.
Kolb, D.: Experiential learning, Prentice-Hall 1984.
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008.
Legutke, M. / Schart, M.: Deutsch lehren lernen: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Berlin: Klett/ Langenscheidt, 2015.
Nezvalová, D., Reflexe v pregraduální přípravě učitele, Pedagogika, 44(3).
Nezvalová, D., Akčním výkumem k zlepšení kvality škol. E-Pedagogium, 2(4).
Podlahová, L.: Ze studenta učitelem: student, praktikant, učitel. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
Prášilová, M.: Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006.
Sitná, D.: Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009.
Spilková, V., etc. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida, 2015.
Spilková, V.: Význam portfolia pro profesní rozvojstudentů učitelství. In M. Píšová, Portfolio v profesní přípravě učitele (s.7-19), Pardubice 2007.
Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005.
Ziebell, B.: Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin: Langenscheidt, 2001.
- 1. Reflektivní praxe, reflexe a sebereflexe, praktik, profesionalita
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2017/UCJNUK31