VCKDS00508 Prezentace a animace kulturního dědictví pro osoby se specifickými potřebami

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2017
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeněk Vybíral, Ph.D. (přednášející)
Ing. Dagmar Zorková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Zdeněk Vybíral, Ph.D.
Výzkumné centrum pro kulturní dějiny Slezska a střední Evropy – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět prohlubuje znalosti a dovednosti týkající se prezentace movitého i nemovitého kulturního dědictví s využitím alternativních kreativních forem činností adekvátních pro skupiny osob se specifickými potřebami (senioři, nemocní, pohybově a zdravotně handicapovaní, vč. osob slabozrakých a neslyšících ad.). Vede je k přizpůsobivosti, schopnosti prezentovat vybrané kategorie a problémy kulturního dědictví v autentickém prostředí a muzejních/galerijních prostorách a jejich lektorských centrech, ale rovněž v domech seniorů, nemocnicích, komunitních centrech.
Osnova
  • 1. Základní pojmy kulturního dědictví, instituce zabývají se jejich uchováváním a prezentací
    2. Podstata, poslání a cíle interpretace kultury s akcentem na oblast kulturního dědictví
    3. Profilace návštěvnických skupin a respektování jejich odlišností, prezentace cílovým skupinám se specifickými potřebami
    4. Základní prezentační postupy, interpretační technika, využití a vliv současných komunikačních médií
    5. Prezentační techniky v muzejní a galerijní praxi, v exteriérech
    6. Marketing prezentací kulturního dědictví
    7. PR programy a práce s veřejností
    8. Metodiky animačních postupů, evaluace animačních programů a specifika animace jednotlivých oblastí kulturní tvorby
    9. Význam osobnosti animátora, kvalifikační a osobnostní předpoklady
    10. Animační programy zaměřené na cílové skupiny se specifickými potřebami
Literatura
    doporučená literatura
  • Athena na cestách. Přístupný cestovní ruch v kostce. Třinec, 2010. URL info
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
  • Jančo, M. - Burešová, K. - Šefců, O. (eds.). Jak dobýt hrad: památky takřka bez bariér: seznam vybraných nemovitých kulturních památek přístupných pro osoby se sníženou schopností pohybu. Praha: Národní památkový ústav, ústřední pracovi, 2007. ISBN 978-80-87104-09-5. info
  • Filipiová, D. Život bez bariér. Praha, 1998. info
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Referát
Ústní a písemné zkoušení
Informace učitele
Zpracování seminární písemné práce na zadané téma a její prezentace. Složení zápočtového testu prověřujícího znalosti v rozsahu uvedené odborné literatury a obsahu přednášek a seminářů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2018.