FPF:VCKDS00508 Prezentace a animace KD pro os - Informace o předmětu
VCKDS00508 Prezentace a animace kulturního dědictví pro osoby se specifickými potřebami
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Pavlína Sonnková (přednášející)
Ing. Pavlína Sonnková (cvičící) - Garance
- Ing. Pavlína Sonnková
Výzkumné centrum pro kulturní dějiny Slezska a střední Evropy – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět prohlubuje znalosti a dovednosti týkající se prezentace movitého i nemovitého kulturního dědictví s využitím alternativních kreativních forem činností adekvátních pro skupiny osob se specifickými potřebami (senioři, nemocní, pohybově a zdravotně handicapovaní, vč. osob slabozrakých a neslyšících ad.). Vede je k přizpůsobivosti, schopnosti prezentovat vybrané kategorie a problémy kulturního dědictví v autentickém prostředí a muzejních/galerijních prostorách a jejich lektorských centrech, ale rovněž v domech seniorů, nemocnicích, komunitních centrech.
- Osnova
- 1. Základní pojmy kulturního dědictví, instituce zabývají se jejich uchováváním a prezentací
2. Podstata, poslání a cíle interpretace kultury s akcentem na oblast kulturního dědictví
3. Profilace návštěvnických skupin a respektování jejich odlišností, prezentace cílovým skupinám se specifickými potřebami
4. Základní prezentační postupy, interpretační technika, využití a vliv současných komunikačních médií
5. Prezentační techniky v muzejní a galerijní praxi, v exteriérech
6. Marketing prezentací kulturního dědictví
7. PR programy a práce s veřejností
8. Metodiky animačních postupů, evaluace animačních programů a specifika animace jednotlivých oblastí kulturní tvorby
9. Význam osobnosti animátora, kvalifikační a osobnostní předpoklady
10. Animační programy zaměřené na cílové skupiny se specifickými potřebami
- 1. Základní pojmy kulturního dědictví, instituce zabývají se jejich uchováváním a prezentací
- Literatura
- doporučená literatura
- Athena na cestách. Přístupný cestovní ruch v kostce. Třinec, 2010. URL info
- FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
- Jančo, M. - Burešová, K. - Šefců, O. (eds.). Jak dobýt hrad: památky takřka bez bariér: seznam vybraných nemovitých kulturních památek přístupných pro osoby se sníženou schopností pohybu. Praha: Národní památkový ústav, ústřední pracovi, 2007. ISBN 978-80-87104-09-5. info
- Filipiová, D. Život bez bariér. Praha, 1998. info
- Metody hodnocení
- Známkou
Písemná zkouška
Referát
Ústní a písemné zkoušení - Informace učitele
- Zpracování seminární písemné práce na zadané téma a její prezentace. Složení zápočtového testu prověřujícího znalosti v rozsahu uvedené odborné literatury a obsahu přednášek a seminářů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2018/VCKDS00508