UHVP0006 Ikonografie pro památkovou péči

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2018
Rozsah
0/3/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Marian Hochel, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Znalost základních pojmů z dějin umění, z dějin křesťanství a z antické mytologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář vychází z poznání důležitosti ikonografie, která hraje klíčovou roli pro studium a pochopení konkrétních námětů uměleckých děl a z ikonologicky orientovaných dějin umění, které oproti formálně-analytickým přístupům zdůrazňují obsahovou stránku. Cílem je naučit studenty základní znalosti a dovednosti, které jim umožní vyrovnat se s požadavky, které na ně klade umělecké dílo v souvislosti s určením námětu a obsahové stránky uměleckého díla. Zejména pro starší umění, tedy pro umění do etablování moderny, jsou tyto znalosti nezbytné. Seminář bude veden jak po teoretické, tak i po praktické stránce. V teoretické části výkladovou formou studenty seznámí se základními příručkami a slovníky nezbytnými k určení námětu a ikonografického popisu uměleckého díla a s metodickými ikonologickými přístupy k uměleckému dílu (Aby Warburg, Erwin Panofsky, E. H. Gombrich), dále se základními vědomostmi z oblasti biblistiky a biblické hermeneutiky, křesťanské (především kristovská, mariánská a ikonografie základních světců relevantních pro dějiny umění v českých zemích) a profánní ikonografie (emblematika, hieroglyfika, alegorie a personifikace, antická mytologie a náměty z antických dějin v renesanční a barokní ikonografii). Seminář věnuje rovněž pozornost současným trendům uplatňovaných při výkladu uměleckých děl (psychoanalytický přístup, sociologický, receptivně-estetický) a současným teoriím významu. V rámci semináře budou znalosti z křesťanské a profánní ikonografie procvičovány na praktických ukázkách.
Osnova
  • 1. Seznámení s literaturou, základní pojmy ikonografie a ikonologie, ikonografie a ikonologie jako teorie a disciplína, ikonografie a ikonologie jako předmět studia- předstupně moderního ikonografického přístupu k uměleckým dílům - Anton Heinrich Springer, křesťanská ikonografie- Emile Mâle, Louis Réau, Karl Künstle, Ernst Cassirer a jeho filosofie symbolických forem
    2. Hlavní osobnosti a zakladatelé moderní ikonografie a ikonologie jako specifické uměleckohistorické metody a jejich základní texty: Erwin Panofsky - Aby M. Warburg a jeho kulturněhistorický institut, Warburgovy badatelské okruhy a témata - problém přežívání antiky a jeho projekt Mnemosyné, formy patosu, - Ernst H. Gombrich a jeho Symbolic Images.
    3. Sociologický přístup k uměleckému dílu a jeho významu - Michael Baxandall; psychoanalytické pokusy o výklad uměleckého díla - případ S. Freuda a jeho výklad Leonardovy Sv. Anny Samotřetí a kritika Meyera Schapiro, Michel Foucault a jeho interpretace Velazqezových Las Meninas a debata k této interpretaci
    4. Erwin Panofsky a jeho ikonologická analýza gotické katedrály, Francis A. Yates a její badatelské okruhy - analýza rosenkruciánského hnutí (The Rosenkcrucian Enlightenment), Umění Paměti (The Art of Memory), Giordano Bruno a hermetická tradice (Giordano Bruno and Hermetic tradition)
    5. Křesťanská ikonografie, uvedení do křesťanské a biblické ikonografie: základy biblistiky a biblické hermeneutiky; základní příručky, encyklopedie a kompendia pro studium biblické a křesťanské ikonografie, historický exkurs - ikonografie raného křesťanství, spor o obrazy v 8. a 9. století, vybavení kostelů ve středověku, nové pojetí obrazu v pozdním středověku, úloha obrazu v reformaci a protireformaci
    6. Systematický exkurs do křesťanské ikonografie: biblické náměty v nástěnném malířství, knižní malbě a knihtisku, liturgické modlitební knihy ve středověku, typologie Starého a Nového zákona jako exegetická metoda výkladu bible, rozšíření biblického kánonu (židovské prameny, patristika a biblické komentáře, apokryfy, legendy vztahující se k pravému portrétu Krista, meditativní literatura, devoční obrazy, tzv. Andachtsbilder)
    7. Kristova ikonografie - typologie základních christologických témat a vyobrazení Ježíše Krista od pozdní antiky a raného křesťanství po pozdní baroko
    8. Mariánská ikonografie - typologie základních mariánských témat a vyobrazení od karolínské doby až po pozdní baroko
    9. Světecká ikonografie - ikonografie nejdůležitějších světců a světeckých témat z období baroka: Sv. Jan Nepomucký, Sv. Florián, Sv. Jan Sarkandr, Sv. Václav, Sv. Hedvika, Sv. Vojtěch, Čeští zemští patroni aj., příkladný život světce: svatováclavská legenda v cyklu Karla Škréty, nepomucenská legenda na obraze a v sochařském díle.
    10. Symboly a personifikace (raně křesťanské symboly, ikonografie Boha Otce, Physiologus, Ecclesia a Synagóga, cyklická a numerologická témata: Sedm svobodných umění (Septem artes liberales), Ctnosti a Neřesti, Sedm smrtelných hříchů, Čtyři temperamenty, Čtyři roční období, Pět živlů, problematika skrytého symbolismu ("hidden symbolism")
    11. Úvod do profánní ikonografie - základní literatura, příručky, slovníky a prameny pro renesanční, manýristickou a barokní ikonografii a témata, symbolika, hieroglyfika a emblematika, alegorie a personifikace, mytologické náměty, historická malba (istoria), případové ikonografické studie: Leonardova Homo bene figurata a tematika makrokosmu a mikrokosmu, Sandro Botticelli a jeho Zrození Venuše, Albrecht Dürer a jeho Melancholie; Tizianův Apollo a Marsyas v Kroměříži
    12. Ikonografie osvícenství, zednářské společnosti a jejich symboly, ikonografie pozdního baroka a osvíce
Literatura
    doporučená literatura
  • Frank Büttner - Andrea Gottdank. Einführung in die Ikonographie. Wege zur Deutung von Bildinhalten. München 2006. info
  • Pavel Preiss. Panoráma manýrismu. Kapitoly o umění a kultuře 16. století. Praha 1974. info
  • Lurker, M. Slovník symbolů. Praha 2005. info
  • Jiří Kroupa. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění I. Brno 1996, skripta FF MU Brno. info
  • Erwin Panofsky. Význam ve výtvarném umění, Praha 1981. info
  • Petr Pokorný (ed.) a kol. Hermeneutika jako teorie porozumění. Od základních otázek jazyka k výkladu bible. Praha, 2005. info
  • Otto Pächt. kap. Les limites de l´iconographie. In: Questions de méthode en histoire de l´art. Paris, 1994. info
  • Petr Pokorný. Literární a teologický úvod do Nového Zákona. Praha, 1993. info
  • James Hall. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha, 1991. info
  • kol. autorů. Slovník antické kultury. Praha, 1974. info
  • Guy de Tervarent. Attributs et symboles dans l´art profane 1450-1600. Dictionnaire d´un langage perdu. Geneve, 1958. info
  • A.Pigler. Barockthemen, Eine Auswahl von Verzeichnissen zur Ikonographie des 17. Und 18. Jahrhunderts. Band I-II. Budapest, 1956. info
  • Karl Künstle. Ikonographie der christlichen Kunst, Band I-II. Freiburg am Breisgau 1928. Budapest, 1956. info
Metody hodnocení
Test
Písemná zkouška
Informace učitele
Aktivní účast v semináři, schopnost samostatně pracovat s literaturou, vypracování seminární práce (ikonografický popis a rozbor vybraného uměleckého díla), úspěšné absolvování testu z ikonografie včetně praktického určování námětů vybraných ukázek uměleckých děl (malířství, sochařství)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021.