FPF:VCKDSFVP01 Společnost a lidé s postižením - Informace o předmětu
VCKDSFVP01 Společnost a lidé s postižením
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Alena Novotná (přednášející)
Ing. Dagmar Zorková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Alena Novotná (cvičící)
Ing. Dagmar Zorková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Výzkumné centrum pro kulturní dějiny Slezska a střední Evropy – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dědictví v regionální praxi (program FPF, N7106 HiSt)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na pochopení postojů společnosti k jedincům s postižením, ale také postojů jedinců s postižením ke společnosti. V obou přístupem lze najít extrémní příklady neporozumění, předsudků a stereotypů. Cílem předmětu je představit studentům historický vývoj postojů a přístupů společnosti k postiženým od starověku, přes středověk, renezanci až po 20. století, na jehož konci se rýsovaly zřetelné snahy začlenit tyto jedince do společnosti jako její rovnoprávné členy. Studenti pochopí historickým průřezem podstatu represívního, charitativního, humanistického, rehabilitačního, socializačního a preventivního přístupu. Cílem předmětu je poukázat na skutečnost, že na vztah a postoj majoritní společnosti k jejím členům s postižením mají nezanedbatelný vliv hodnoty a normy dané společnosti, které utvářejí určitá pravidla soužití, která se dostávají do povědomí každého jedince. Existující překonané i existující (či nově vznikající) mýty mohou být faktory, které mohou brzdit proces zpřístupňování kulturního dědictví a mohou absolventům v praxi komplikovat úspěšnost připravovaných aktivit v praxi. Tím, že v rámci předmětu pochopí historický vývoj přístupů společnosti a odraz do norem a působících předsudků, budou pružnější v komunikaci s oběma stranami a snáze eliminují potenciální zdroje případných nedorozumění a konfliktů.
- Osnova
- 1. Pojetí normy a zdravotního postižení.
2. Klasifikace a výskyt zdravotního postižení.
3. Společnost a lidé s postižením: historické souvislosti.
4. Vývoj postojů společnosti k lidem se zdravotním postižením ve starověku.
5. Vývoj postojů společnosti k lidem se zdravotním postižením ve středověku.
6. Vývoj postojů společnosti k lidem se zdravotním postižením v novověku.
7. Vývoj postojů společnosti k lidem se zdravotním postižením ve 20. století.
8. Postoje společnosti k postižením, základní složky postojů.
9. Předsudky a stereotypy intaktní veřejnosti i jedinců s postižením.
10. Příklady existujících mýtů, předsudků a stereotypů v současnosti.
- 1. Pojetí normy a zdravotního postižení.
- Literatura
- povinná literatura
- Renotiérová, M. Některé významné osobnosti v oboru somatopedie v českých zemích. Olomouc: UP v Olomouci, 2007. info
- Novosad, L. - Švingalová, D. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2002. info
- Blažek, B. - Olmrová, J. Krása a bolest. Praha: Panorama, 1985. info
- SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1982. info
- Chlup, J. Péče o vadné. Brno: Zemský spolek pro péči o zmrzačelé, 1941. info
- doporučená literatura
- Smýkal, J. Studia a statě. Brno: Technické muzeum v Brně, 2011. info
- Vojtko, T. (ed.). Postižený člověk v dějinách. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. info
- Vágnerová, M. - Hadj-Moussová, Z. - Štech, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. info
- Janovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: TRITON, 2001. info
- Titzl, B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK v Praze, 2000. info
- Titzl, B. Postižený člověk ve společnosti. Hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v, 1998. ISBN 86039-30-7. info
- Smýkal, J. Tyflopedické kalendárium. Praha: Česká unie nevidomých a slabozrakých, 1995. info
- LÉVI-STRAUSS, C. Mýtus a význam. Bratislava: Archa, 1993. info
- Informace učitele
- Účast na výuce (75 %), aktivní vystupování v rámci diskusí, písemná seminární práce, prezentace vybraného tématu (PowerPoint).
Úspěšné absolvování písemného testu, ústní rozpravy v rozsahu uvedené odborné literatury a obsahu přednášek. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2018/VCKDSFVP01