UCJNUK19 Didaktika a metodika výuky cizího jazyka 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/12/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář se zabývá historickým vývojem metod ve výuce cizích jazyků, jejich přednostmi a nedostatky a současnými principy výuky cizích jazyků. Obsahem předmětu je problematika rámcových a školních vzdělávacích programů, formulování cílů, evaluace a sebeevaluace, průřezová témata a klíčové kompetence. Studenti se seznámí s plánováním výuky, různými organizačními formami při výuce cizích jazyků, s hodnocením pokroku a s přístupem k chybám při výuce německého jazyka. Studenti se naučí, jak žákům zprostředkovat jednotlivé řečové dovednosti, jazykové prostředky a kompetence. Sylabus: 1. Úvod do problematiky oboru, terminologie 2. Evropský referenční rámec pro jazyky 3. Cíle výuky a učení se cizímu jazyku 4. Fáze výuky cizího jazyka 5. Interakce a sociální formy 6. Typologie úloh a cvičení 7. Média ve výuce cizího jazyka 8. Testování řečových dovedností a jazykových prostředků 9. Techniky a strategie výuky cizího jazyka 10. Metody výuky cizího jazyka I 11. Metody výuky cizího jazyka II 12. Chyby a analýza chyb, evaluace a sebeevaluace Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke Verlag, 1989. Ende, K. etc.: Deutsch lehren lernen: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2013. Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. München: Iudicium, 1996. Janíková, V. / Michels-McGovern, M.: Aspekte des Hochschulfachs Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno: Masarykova univerzita, 2000. Jung, L.: 99 Stichwörter zum Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Hueber. Ismaning, 2001. Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál 2008. Neuner, G. / Hunfeld, H.: Methoden des fremdprachlichen Unterrichts. Berlin/München: Langenscheidt1993. Legutke, M. / Schart, M.: Deutsch lehren lernen: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2015. Neuner, G.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin/München: Langenscheidt, 1994. Zajícová, P.: Didaktik der Fremdsprache Deutsch: Einführung in die Fachdidaktik des Deutschen als Fremdsprache. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002.
Osnova
  • Rozvoj základních řečových dovedností
    2. Poslech s porozuměním, techniky a metody
    3. Mluvení, techniky a metody rozvoje dovednosti
    4. Hodnocení ústního projevu
    5. Čtení s porozuměním, strategie a styly čtení cizojazyčného textu
    6. Psaní jako dovednost, řízené a volné psaní, korektura
    7. Hodnocení písemného projevu
    8. Gramatika a komunikativní metoda
    9. Slovní zásoba, rozvoj slovní zásoby
    10. Fonetika, nácvik výslovnosti
    11. Práce s literárními a odbornými texty
    12. Lingvoreálie ve výuce cizího jazyka
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022.