UCJNUK25 Schüleraktivierung

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/8/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je věnován možnostem aktivizace žáků ve výuce cizího jazyka. Činnostně zaměřená komunikativní výuka vyžaduje využívání nových metod interakce, při kterých jsou žáci v centru pozornosti, a je vyžadována jejich aktivní spolupráce. Předmět seznámí studenty s různými aktivizačními metodami výuky cizích jazyků, jako jsou různé ledolamky, týmové hry, hraní rolí, různé formy diskuze, případové studie, cvičení na stanovištích a projekty. Sylabus: 1. Motivation 2. Eisbrecher 3. Aufgaben zur Entwicklung der Gruppendynamik 4. Ratespiele 5. Kombinieren und Argumentieren 6. Aktivitäten für Multiple-Intelligenzen 7. Autonomes Lernen 8. Rollenspiele 9. Diskussionen 10. Arbeit an Lernstationen 11. Planspiele 12. Projekte Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H.-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel:Francke Verlag, 1995. Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner,G.: Deutschunterricht planen. Berlin/München: Langenscheidt, 1998. Bimmel, P. / Rampillon: Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin/München: Langenscheidt, 2000. Helbig, G.: Deutsch als Fremdsprache: ein internationales Handbuch. 1. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Helbig, G.: Deutsch als Fremdsprache: ein internationales Handbuch. 2. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Medlíková, O.: Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. Praha: Grada, 2010. Puchta, H. etc.: Multiple-Inteligenzen im DaF-Unterricht. München: Hueber, 2009. Schwerdtfeger, I. C.: Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin, München: Langenscheidt, 2001. Šoférová, J.: Lektroské finty: jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada, 2008. Vopel, K. W.: Interaktions Spiele für Jugendliche. Salzhausen: iskopress, 2006. Wallenwein, G.: Spiele : der Punkt auf dem i : kreative Übungen zum Lernen mit Spaß. Weinheim: Beltz, 2003. Wicke, R.E.: Herz oder Pistole: Kommunikatives für Unterricht. München: Hueber, 2007.
Osnova

  • 1. Interakce a aktivizace žáků
    2. Metody kritického myšlení I.
    3. Metody kritického myšlení II.
    4. Autonomie, strategie
    5. Vnitřní diferenciace
    6. Skupinová práce
    7. Gruppenpuzzle
    8. Činnostně zaměřená výuka
    9. Průřezová témata
    10. Planspiel
    11. Diskuze
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022.