VCKDS00009 Kulinární dědictví a turismus I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2019
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martina Bartoňová (přednášející)
PhDr. Radmila Dluhošová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr. (přednášející)
Ing. Bc. Michal Motyčka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Bartoňová (cvičící)
PhDr. Radmila Dluhošová, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr. (cvičící)
Ing. Bc. Michal Motyčka, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr.
Výzkumné centrum pro kulturní dějiny Slezska a střední Evropy – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Út 15:35–16:20 H9
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VCKDS00009/A: Út 16:25–17:10 H9, R. Dluhošová, I. Korbelářová
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět představuje kulinární dědictví českých zemí na příkladu vybraných regionů/subregionů, resp. etnické či kulturní society jako aktuální fenomén kulturních volnočasových aktivit a kulinárního, častěji jen gastronomického turismu. Ukazuje možnosti uplatnění kulinárního dědictví v praxi, aplikace odborných znalostí a dovedností a prezentaci ověřených znalostí formou přednášek, zážitkových kulinárních programů, soutěžních akcí ad. Upozorňuje na úskalí často zjednodušeného vnímání kulturně historického rozměru kulinárií v regionální gastronomické praxi, na problémy s pseudo-odbornými aktivitami zkreslujícími stav poznání a s moderními aplikacemi "tradiční regionální kuchyně ", spojené s jednostrannými zájmy cestovního ruchu (tzv. česká/moravská/slezská kuchyně). V praktické části jsou prezentovány příkladové soubory kulinárního dědictví. Akcent je kladen na vštípení důsledné aplikace historického přístupu, hledání a osvětlování kořenů a chronologického vymezení kulinární problematiky v kontextu regionálních tradic a sociálního kontextu. Výsledky jsou zohledněny při budování českého, moravského a slezského kulinárního korpusu.
Osnova
  • Teoretická část:
    1. Úvod do studia předmětu.
    2. Historické aspekty vývoje stravování a gastronomie v českých zemích.
    3. Kulinární dědictví a jeho segmenty (soubor surovin, pokrmů, nápojů, přípravy a servírování jídel a kultury stolování).
    4. Identifikaci kulinárnímu dědictví, dokumentace a kritické zhodnocení.
    5. Možnosti uplatnění kulinárního dědictví v současné gastronomii a turismu; zážitkové akce.
    Seminární část:
    6. - 10. Příkladové prezentace kulinárního dědictví českých zemí na příkladu vybraných regionů/subregionů: kulturně historické souvislosti; surovinové a technologické možnosti; příprava, podávání (Chodsko, Podkrkonoší, Slovácko, Haná, subregiony Českého Slezska ad.)
Literatura
    povinná literatura
  • Bahenský, F. a kol. Lidová kultura. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada. Praha, 2014. info
  • Úlehlová-Tilschová, M. Česká strava lidová. Praha, 2011. info
  • Holub, K. Umění a gastronomie. Praha, 2011. info
  • Dobrou chuť, velkoměsto. Dokumenta Pragensia XXV. Praha, 2007. info
  • Hall, C. M. - Mitchell, R. Gastronomic tourism. Comparing food and wine tourism experiences in Niche Tourism. Contemporary Issues. Trends and Cases. Oxford, 2005. info
  • Štika, J. Lidová strava na Valašsku. Rožnov pod Radhoštěm, 1997. info
    doporučená literatura
  • Vašák, J. Slovácká kuchyně. info
  • Vašák, J. Jak se vařívalo kdysi a jak dnes. A-G, H-K, L-O. Elektronická kniha. Praha, 2015. info
  • Burda, A. - Korbelářová, I. Opavské Slezsko. Zde se podávají regionální pokrmy. Opava, 2014. info
  • Vašák, J. Chodská kuchyně. Praha, 2012. info
  • Vašák, J. Krkonošská kuchyně. Praha, 2012. info
  • Vašák, J. Slezská kuchyně. Praha, 2012. info
  • Vašák, J. Valašská kuchyně. Praha, 2012. info
  • Vašák, J. - Kýr, K. Dějiny kulinářství, I. Praha, 2010. info
  • Peterková, E. Hornická kuchařka. Opava, 2009. info
  • Schlosarková, J. a kol. Kuchařka z Hlučínska. Opava, 2006. info
Informace učitele
Aktivní účast na seminářích, povinné absolvování 75 % výuky, plnění zadaných úkolů (ústní, písemné). Důraz je kladen na praktickou roviny předmětu. Studenti vypracují a prezentují před skupinou stanovené úkoly.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.