VCKDSFVP01 Společnost a lidé s postižením

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2019
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Alena Novotná (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Alena Novotná (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vejmola (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Výzkumné centrum pro kulturní dějiny Slezska a střední Evropy – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 13:05–14:40 H9
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VCKDSFVP01/A: každý sudý čtvrtek 14:45–16:20 H9, J. Vejmola
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na pochopení postojů společnosti k jedincům s postižením, ale také postojů jedinců s postižením ke společnosti. V obou přístupem lze najít extrémní příklady neporozumění, předsudků a stereotypů. Cílem předmětu je představit studentům historický vývoj postojů a přístupů společnosti k postiženým od starověku, přes středověk, renezanci až po 20. století, na jehož konci se rýsovaly zřetelné snahy začlenit tyto jedince do společnosti jako její rovnoprávné členy. Studenti pochopí historickým průřezem podstatu represívního, charitativního, humanistického, rehabilitačního, socializačního a preventivního přístupu. Cílem předmětu je poukázat na skutečnost, že na vztah a postoj majoritní společnosti k jejím členům s postižením mají nezanedbatelný vliv hodnoty a normy dané společnosti, které utvářejí určitá pravidla soužití, která se dostávají do povědomí každého jedince. Existující překonané i existující (či nově vznikající) mýty mohou být faktory, které mohou brzdit proces zpřístupňování kulturního dědictví a mohou absolventům v praxi komplikovat úspěšnost připravovaných aktivit v praxi. Tím, že v rámci předmětu pochopí historický vývoj přístupů společnosti a odraz do norem a působících předsudků, budou pružnější v komunikaci s oběma stranami a snáze eliminují potenciální zdroje případných nedorozumění a konfliktů.
Osnova
  • 1. Pojetí normy a zdravotního postižení.
    2. Klasifikace a výskyt zdravotního postižení.
    3. Společnost a lidé s postižením: historické souvislosti.
    4. Vývoj postojů společnosti k lidem se zdravotním postižením ve starověku.
    5. Vývoj postojů společnosti k lidem se zdravotním postižením ve středověku.
    6. Vývoj postojů společnosti k lidem se zdravotním postižením v novověku.
    7. Vývoj postojů společnosti k lidem se zdravotním postižením ve 20. století.
    8. Postoje společnosti k postižením, základní složky postojů.
    9. Předsudky a stereotypy intaktní veřejnosti i jedinců s postižením.
    10. Příklady existujících mýtů, předsudků a stereotypů v současnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • Renotiérová, M. Některé významné osobnosti v oboru somatopedie v českých zemích. Olomouc: UP v Olomouci, 2007. info
  • Novosad, L. - Švingalová, D. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2002. info
  • Blažek, B. - Olmrová, J. Krása a bolest. Praha: Panorama, 1985. info
  • SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1982. info
  • Chlup, J. Péče o vadné. Brno: Zemský spolek pro péči o zmrzačelé, 1941. info
    doporučená literatura
  • Smýkal, J. Studia a statě. Brno: Technické muzeum v Brně, 2011. info
  • Vojtko, T. (ed.). Postižený člověk v dějinách. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. info
  • Vágnerová, M. - Hadj-Moussová, Z. - Štech, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. info
  • Janovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: TRITON, 2001. info
  • Titzl, B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK v Praze, 2000. info
  • Titzl, B. Postižený člověk ve společnosti. Hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v, 1998. ISBN 86039-30-7. info
  • Smýkal, J. Tyflopedické kalendárium. Praha: Česká unie nevidomých a slabozrakých, 1995. info
  • LÉVI-STRAUSS, C. Mýtus a význam. Bratislava: Archa, 1993. info
Informace učitele
Účast na výuce (75 %), aktivní vystupování v rámci diskusí, písemná seminární práce, prezentace vybraného tématu (PowerPoint).
Úspěšné absolvování písemného testu, ústní rozpravy v rozsahu uvedené odborné literatury a obsahu přednášek.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.