FPF:ARTAVTNP05 Současná česká kinematografie - Informace o předmětu
ARTAVTNP05 Současná česká kinematografie a televizní tvorba
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Martin Novosad (přednášející)
- Garance
- Mgr. Martin Novosad
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- každou sudou středu 12:15–15:30 D2
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(N)
povinný - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, AVT-np)
- Cíle předmětu
- Přehledová přednáška, která má za cíl seznámit se základními milníky české kinematografie po roce 1989. Přednáška poskytne studentům komplexní obraz vývoje polistopadového českého filmu. Vedle ekonomického a sociokulturního kontextu se bude výklad věnovat také postižení změn, které v 90. letech ovlivnily další směřování samostatné české filmové tvorby, například produkčních a distribučních podmínek v závislosti na změně vztahu státu ke kinematografii, stavu filmového trhu, divácké poptávky či současného stavu reflexe domácí kinematografie. Na přednášky navazují projekce zásadních filmových děl probíraného období.
- Výstupy z učení
- Základní orientace v současné české kinematografii a televizní tvorbě po roce 1989.
- Osnova
- 1.–2. Situace před listopadem 1989 a srovnání s ranými 90. léty (opojení svobodou, pád cenzury, nový tržní systém, adaptace nové tvorby, nástup České televize, vliv ekonomických podmínek)
- 3.–4. Domácí kinematografie v úpadku v první polovině 90. let (proměna českých režisérů, adaptace starších generací, návrat starých hrdinů, nové tváře ve filmu, žádané náměty, přísliby tvorby)
- 5.–6. Ústřední náměty nového českého filmu 90. let (reflexe současnosti, nostalgie po normalizaci, porevoluční svět, novodobá témata, analýza společnosti, vyrovnání s minulostí, přehodnocování stereotypů, trivializace historie, dětská optika, nedoceněná díla, rekonstrukce dějin, odvážné žánrové projekty, reflexe každodennosti, literární adaptace, popularizace národní klasiky)
- 7.–8. Žánrové spektrum současného českého filmu (od komedií po klasická dramata)
- 9.–10. Filmová reflexe současné české kinematografie (filmové školy a filmová bádání)
- 11.–13. Filmová reflexe současného českého filmu v médiích (od filmové kritiky až po filmové ceny a reflexi české kinematografie v zahraničí)
- Literatura
- povinná literatura
- PTÁČEK, L. (ed.). Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico, 2000.
- ČARNICKÝ, M. Český filmový průmysl po roce 1989: Příčiny a následky orientace studiového komplexu Barrandov na zahraniční zakázky. Bakalářská diplomová práce. Brno: Ústav filmu a audiovizuální kultury FF MU, 2007.
- doporučená literatura
- HALADA, A. Český film devadesátých let: Od Tankového praporu ke Koljovi. Praha: NLN, 1997.
- SEDLÁČEK, J. Rozmarná léta českého filmu. Praha: Edice ČT, 2012.
- STRNAD, P. Transformace české kinematografie v letech 1989–1999. Diplomová práce. FAMU, 2000.
- LUKEŠ, J. Orgie střídmosti. Praha: NFA, 1993.
- LUKEŠ, J. Diagnózy času, český a slovenský poválečný film. Praha: Slovart, 2013.
- Výukové metody
- přednáška a projekce
- Metody hodnocení
- Aktivní účast ve výuce, zkouška, písemný test, analýza vybraného snímku.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2020/ARTAVTNP05