HKDRPBP016 Příprava volnočasového produktu

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2020
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Pavol Plesník, PhD. (přednášející)
Ing. Jana Stuchlíková (cvičící)
PhDr. Karla Vymětalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Pavol Plesník, PhD.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
TYP_STUDIA(B)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout základní teoretickou průpravu pro aplikaci prezentace a edukace kulturního dědictví v regionální praxi, konkrétně v kulturním turismu. Na příkladu tvorby konkrétně zadaného volnočasového produktu na kulturně historické téma (krátkodobá exkurze/zájezd) se studenti seznámí se zásadami interdisciplinárního přístupu k zadání, prakticky se zapojí do tvorby dílčích segmentů, ověří si své interpretační dovednosti a předpoklady pro individuální a týmovou práci. V rámci předmětu získají konkrétní přehled o technice přípravy produktu, výběru destinace a organizačně-technické stránce zajištění produktu. Osvojí si základy topografické a chronologické přípravy a stanovení smluvních podmínek poskytování jednotlivých služeb. Seznámí se s cenovou kalkulací zájezdu, jednotlivými kroky přípravy průvodce, vyúčtováním a vyhodnocením realizovaného produktu.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu, terminologie, literatura a informační zdroje.
  • 2. – 3. Výběr destinace/í pro realizaci konkrétně zadaného produktu se zaměřením na kulturní dědictví (dále produktu), s přihlédnutím ke zvolené klientele a stupni odbornosti obsahu prezentace.
  • 4. Organizačně-technická příprava produktu.
  • 5. – 6. Topografická a chronologická příprava turistického produktu.
  • 7. Smluvní zajištění jednotlivých služeb.
  • 8. Cenová kalkulace turistického produktu.
  • 9. – 11. Příprava průvodce pro realizaci produktu s přihlédnutím ke zvolené klientele a stupni odbornosti obsahu prezentace.
  • 12. Kontrola stavu přípravy produktu.
  • 13. Vyúčtování a vyhodnocení produktu (teoretický vstup).
Literatura
    povinná literatura
  • GOELDNER, CH. R. and J. R. B. RITCHIE. Cestovní ruch: principy, příklady, trendy. Brno: BizBooks, 2014. ISBN 978-80-265-0298-2. info
  • KUNEŠOVÁ, E. - FARKOVÁ, B. Technika zahraničních zájezdů. Praha, 2004. info
  • SEIFERTOVÁ, V. a kol. Průvodcovské činnosti. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4807-8. info
  • Vitáková, M. Využití kulturních a přírodních památek pro cestovní ruch. Praha, 2007. URL info
    doporučená literatura
  • BERÁNEK, J. A KOL. Ekonomika cestovního ruchu. Praha: MAG CONSULTING, 2013. info
  • Hájná, M. Rožmberkové. Cestovní původce. České Budějovice 2010.
  • Palátková, M. – Zichová, J. Ekonomika turismu – turismus České republiky. Praha 2014.
  • ORIEŠKA, J. Metodika činnosti průvodce cestovního ruchu. Praha: Idea servis, 2007. info
  • ORIEŠKA, J. Služby v cestovním ruchu. Praha: IDEA SERVIS, 2010. ISBN 978-80-85970-68-5. info
    neurčeno
  • Další literatura ke kulturně historické tématice dle zaměření exkurze.
  • Průvodcovská sada
  • Mapy, autoatlasy, GPS navigace
Metody hodnocení
Ústní zkouška; písemná příprava na exkurzi. Docházka na semináře (75%), aktivní přístup.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.