HKDRPNP024 Přístupný a sociální turismus se zaměřením na kulturní dědictví

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2020
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (cvičící)
Ing. Pavlína Sonnková (cvičící)
Garance
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HKDRPNP024/A: každé sudé úterý 13:55–15:30 H7, P. Sonnková
Předpoklady
TYP_STUDIA ( N )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje základní orientaci v problematice cestovního ruchu pro všechny, akcentuje problematiku přístupnosti v oblasti kulturního turismu/dědictví. Vymezuje obsah a význam pojmů přístupný (bezbariérový) turismus, sociální turismus, dimenze přístupnosti a univerzální design. Pozornost věnuje demografickým, legislativním a dalším faktorům a kritériím, které ovlivňují vývoj přístupnosti v evropském, středoevropském a českém prostoru včetně příhraničí. Jsou charakterizovány specifické potřeby jednotlivých skupin klientů přístupného a sociálního turismu ve vztahu k poskytování služeb, principy bezbariérového užívání staveb, požadavky na odpovídající informační servis a vzdělávání v oblasti přístupného cestování a komunikace. Zabývá se mapováním přístupnosti kulturního dědictví a přínosem jednotného metodického postupu v mapování objektů, komunikací, tras apod. Usiluje o to, aby si studenti uvědomili možnosti, jak efektivně využít kulturní dědictví v oblasti specifických forem turismu/přístupného turismu pro osoby se specifickými potřebami a požadavky.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu, literatura a informační zdroje, základní terminologie.
  • 2. Teoretické vymezení přístupného a sociálního turismu.
  • 3. Dimenze přístupnosti včetně sociálního aspektu a situace v České republice.
  • 4. Legislativní rámec problematiky z hlediska Evropské unie a České republiky.
  • 5. Specifikace přístupného cestovního ruchu, klienti. Demografické vlivy.
  • 6. Přístupnost turistické destinace se zaměřením na kulturní dědictví.
  • 7. Hodnocení přístupnosti ubytovacích, stravovacích, volnočasových a dalších služeb a objektů kulturního dědictví.
  • 8. Prezentace nabídky kulturního dědictví vycházející z principů přístupnosti.
  • 9. Speciální a kompenzační pomůcky a jejich význam v procesu prezentace kulturního dědictví.
  • 10. Zásady komunikace s klienty se specifickými potřebami.
  • 11. Principy přístupnosti jako součást vize destinace, instituce a turistického zařízení.
  • 12. Metodika zavádění principů přístupnosti.
  • 13. Syntéza problematiky a prezentace výstupů předmětu.
Literatura
    povinná literatura
  • Athena na cestách. Přístupný cestovní ruch v kostce. Třinec, 2010. URL info
  • Havlůjová, H. – Hudec, P. – Jordánová, K. – Indrová, M. Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér. Praha 2015.
  • Inkluzívní průvodcovská činnost. Příručka pro průvodce cestovního ruchu osob se specifickými potřebami. Třinec 2018.
    doporučená literatura
  • Kováčová, K. Cestovní ruch pro handikapované. Bakalářská práce, EF JČU, České Budějovice 2013.
  • Průvodce přístupným cestovním ruchem. 1. Návštěvníci. Třinec 2018.
  • Průvodce přístupným cestovním ruchem. 2. Poskytovatelé služeb cestovního ruchu. Třinec 2018.
  • Průvodce přístupným cestovním ruchem. 3. Tvůrci politik. Třinec 2018.
  • Vzdělávání v přístupném turismu. Zpráva. Třinec 2018.
    neurčeno
  • Zpravodaj projektu ELEVATOR 2016-2018. [online] (http://www.kazuist.cz/).
Metody hodnocení
Ústní rozprava. Docházka na seminář (75%); referát.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023.