UBKKA218 Komunikační dovednosti knihovníka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2020
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Michaela Dombrovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Michaela Dombrovská, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UBKKA218/A: Čt 8:05–9:40 M13
Předpoklady
TYP_STUDIA(B)
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta. Kvalita výuky je systematicky prověřována formou testů, prezentací zadaných referátů aj. Zkouška je ústní a je zaměřena na prověření získaných teoretických znalostí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášky je vysvětlit důležitost a smysl lidské komunikace, definovat základní pojmy vymezení komunikace, předmět a funkce komunikování. Naučit studenty komunikovat s klientem v informačních službách knihoven, ve firmách a institucích. Nedílnou součástí je problematika rétoriky, zásady vedení diskuze a vytváření veřejného image včetně praktické znalosti ústní a názorné formy propagace knihovny.
Osnova
  • 1. Základní pojmy vymezení lidské komunikace.
    2. Funkce lidského komunikování a motivace k němu.
    3. Komunikační manévr.
    4. Nonverbální komunikace.
    5. Rétorika a komunikace.
    6. Metodika bibliografické relace a bibliografického plakátu.
Literatura
    povinná literatura
  • HAJZLER, Tomáš aj. Rétorika a komunikace. 2006. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha, 2000. info
  • GRUBER, David. Řečnické triky. Ostrava, 1994. ISBN 80-85624-13-3. info
    doporučená literatura
  • BIRKENBIHL, V. F. Umění komunikace. Jak úspěšně utvářet mezilidské vztahy. Bratislava : Aktuell, 1999. ISBN 80-88915-21-X. info
  • HLOUŠKOVÁ, I. Vnitropodniková komunikace. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-550-5. info
  • NĚMEC, P. Public relations. Praxe komunikace s veřejností. Praha: Management Press, 1996. ISBN 80-85943-20-4. info
  • FORET, M. Komunikace s veřejností. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-1034-7. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
- 80 % účast a aktivní spolupráce na přednáškách
- seminární práce - vypracování bibliografického plakátu na zadané téma
- úspěšné složení závěrečné zkoušky
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022.